Reorganizację UC dla stolicy trzeba dobrze przemyśleć

Piotr W. Krawiecki
opublikowano: 2000-09-22 00:00

Piotr Krawiecki: Reorganizację UC dla stolicy trzeba dobrze przemyśleć

CELNY PROBLEM: Odprawiony towar i tak musi być dostarczony do odbiorcy w mieście — zauważa Piotr W. Krawiecki.

fot. Borys Skrzyński

Główny Urząd Ceł zaprezentował 29 sierpnia koncepcję utworzenia poza granicami Warszawy czterech dużych terminali celnych oraz reorganizacji pracy organów celnych w stolicy. Biorąc pod uwagę, że przesłanką zmian jest podobno raport NIK, wskazujący na rzekome poważne zagrożenie korupcją w tzw. uznanych miejscach odpraw celnych (MOC) — środowisko spedytorów międzynarodowych chciałoby zapytać GUC, czy rozważono inne koncepcje?

ZAPROPONOWANE rozwiązanie — które, niestety, odebraliśmy jako już przesądzone — ma bowiem, obok niewątpliwych zalet, kilka niedoskonałości:

- Koncepcję i zaproszenie dla potencjalnych inwestorów przygotowano bez przeprowadzenia analizy ruchu samochodów przewożących ładunki celne dziś oraz w perspektywie 5 i 10 lat. Po wejściu Polski do UE zapotrzebowanie na odprawy celne gwałtownie spadnie, czego przyszły inwestor powinien być świadom.

- Koncepcja lokalizacji terminali nie uwzględnia planu przebiegu przyszłych autostrad, co spowoduje niepotrzebne obciążenie ruchem ciężarowym dróg lokalnych do i z terminali.

- Przy wskazaniu potencjalnych lokalizacji, np. w Broniszach, nie uwzględniono możliwości połączenia kolejowego dla terminali, co w świetle długoterminowych tendencji rozwoju transportu w UE i w Polsce jest istotnym brakiem.

PODSTAWOWĄ zaletą omawianej koncepcji jest zatrzymanie przed miastem samochodów przewożących towar celny, co zmniejszy ruch na ulicach i poprawi jakość życia mieszkańców stolicy. Należy jednak pamiętać, że odprawiony towar i tak musi być dostarczony do odbiorcy w mieście.

ZAPLANOWANE przez GUC terminale na pewno nie obsłużą w należyty sposób przewozów przesyłek drobnicowych. Przeniesienie odpraw drobnicy 50 km i więcej poza miasto spowoduje pogorszenie jakości obsługi, wzrost kosztów dostaw oraz niepotrzebne obciążenie dróg lokalnych. Planowana likwidacja uznanych MOC w Warszawie może jeszcze bardziej pogorszyć obecnie i tak nie najlepszą sytuację w zakresie odpraw celnych w stolicy.

ZDANIEM środowiska spedytorów międzynarodowych, likwidacja MOC może nastąpić jedynie w przypadku wprowadzenia przez GUC możliwości korzystania przez spedytorów z uproszczonych procedur celnych na wszystkich etapach odpraw oraz wprowadzenia systemu elektronicznych odpraw on-line. Jest on najskuteczniejszym sposobem sprawowania kontroli celnej. Wskazują na to doświadczenia krajów UE. Z tego względu niezbędne są konsultacje z naszym środowiskiem w trakcie tworzenia takiego systemu w Polsce. Uważamy, że wykorzystanie naszego doświadczenia przyśpieszy wprowadzenie sprawnego systemu odpraw on-line.

OCZYWIŚCIE dostrzegamy wspólny interes administracji celnej i spedytorów. Uważamy, że zainicjowane przez GUC konsultacje ze środowiskiem spedytorów są zalążkiem dobrej współpracy w przyszłości. Wskazywanie przez nas wad na etapie planowania służy wyeliminowaniu błędów. Jest to ważne również dlatego, że struktura UC w Warszawie ma stać się modelowym rozwiązaniem w całym kraju.

Piotr W. Krawiecki jest wiceprzewodniczącym Polskiego Związku Spedytorów Międzynarodowych