Resort finansów zamierza objąć systemem SENT przewóz odzieży i obuwia

PAP
opublikowano: 2025-03-10 14:59

Ministerstwo Finansów zamierza objąć systemem SENT przewóz odzieży i obuwia oraz dodatków do nich – wynika z opublikowanego w poniedziałek projektu rozporządzenia. Ta zmiana ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W poniedziałek na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. Projekt został przygotowany przez Ministerstwo Finansów, a jego celem jest ograniczenia szarej strefy w obrocie odzieżą i obuwiem przywożonymi z państw trzecich.

„Rekomendowanym rozwiązaniem jest objęcie przewozu towarów z działów 61, 62 (odzież i dodatki do odzieży) i 64 (obuwie, getry i podobne; części tych artykułów) CN oraz pozycji CN 6309 (odzież używana, odzież używana i pozostałe artykuły używane), systemem monitorowania przewozu i obrotu SENT” – podano w uzasadnieniu do projektowanego rozporządzenia.

Od tej zasady ma być kilka wyjątków, m.in. z obowiązku takiego zostanie wyłączony przewóz towarów rozpoczynający się na terytorium kraju. Inny wyjątek ma dotyczyć przewozu takich towarów w paczkach.

„Dodatkowo, wyłączeniu z obowiązków przewidzianych w rozporządzeniu podlegać ma, ze względu na specyfikę, przewóz tych towarów przez operatorów pocztowych w paczkach pocztowych, w rozumieniu ustawy (…) Prawo pocztowe (…). Paczką pocztową w myśl tej ustawy jest przesyłka rejestrowana, niebędąca przesyłką listową, o masie do 20 000 g i wymiarach, z których żaden nie może przekroczyć 2000 mm albo które nie mogą przekroczyć 3000 mm dla sumy długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość” – napisano w uzasadnieniu do projektu.

System Elektronicznego Nadzoru Transportu – SENT – to system monitowania przewozów towarów, który na początku służył do kontroli transportu m.in. takich jak paliwa opałowe, biodiesel itd. Obecnie system ten obejmuje więcej grup towarowych.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie w ciągu trzech miesięcy od dnia jego ogłoszenia, z wyjątkiem kilku przepisów, które wejdą w życie w innym terminie.