Tematyka poprawy efektywności energetycznej budynków i jakości powietrza jest dla nas kluczowa. Jesteśmy partnerem różnych programów publicznych, w tym programu „Czyste Powietrze”. W 2020 r. podpisaliśmy też umowę gwarancji z EBI na rzecz inwestycji w zakresie efektywności energetycznej o docelowej wartości 742 mln zł dla nawet 15 tys. podmiotów.
Stawiamy na finansowanie OZE na wielu poziomach — zarówno większych projektów, jak i małych — przydomowych. Do tej pory sfinansowaliśmy już ponad 23 tys. przydomowych instalacji fotowoltaicznych.
Wszystkie te działania pomagają naszym klientom zbliżyć się do celu neutralności klimatycznej. Jako grupa jesteśmy częścią Net-Zero Banking Alliance. Celem inicjatywy, pod egidą UNEP Finance Initiative, jest dostosowanie poziomu emisji gazów cieplarnianych z działalności kredytowej i inwestycyjnej do ścieżki niezbędnej do uzyskania neutralności klimatycznej w 2050 r. Jednym z kroków, które podjęliśmy, jest to, by do końca 2030 r. zakończyć współpracę z klientami zajmującymi się wydobyciem i produkcją energii elektrycznej z węgla. W Polsce ten cel uda się osiągnąć nawet wcześniej.
Dostrzegając systemową rolę banku, wiemy też, że powinniśmy dawać przykład. Dlatego w 2019 r. wdrożyliśmy ideę „Banku Zielonych Zmian”. Udało nam się znacząco ograniczyć korespondencję papierową (m.in. dzięki rozwiązaniu Autenti), a tam, gdzie zastąpienie papieru nie jest jeszcze możliwe — używamy papieru ekologicznego. Podjęliśmy się też szeregu inicjatyw włączających pracowników — unikamy zużycia plastiku, organizujemy szkolenia dla pracowników i klientów dotyczące zmiany klimatu czy też włączamy się w akcję sprzątania świata. Co więcej, 100 proc. energii elektrycznej zużywanej w naszym banku już dziś pochodzi z odnawialnych źródeł energii. By lepiej koordynować strategiczne zarządzanie aspektami ESG naszego banku, powołaliśmy Radę ds. Zrównoważonego Rozwoju oraz blisko 90 Sustainability Officerów. Podsumowując, jesteśmy w pełni świadomi zachodzących fundamentalnych zmian i ochrona klimatu oraz kwestie społeczne są integralną częścią naszej strategii, a nie sloganem bądź działaniem wizerunkowym. Mamy ambicję pozostać liderem w tym obszarze.