Czytasz dzięki

Rosną przychody i obroty

opublikowano: 24-01-2019, 22:00

Rynek chemii budowlanej jest wart 8 mld zł. 2018 to czwarty z rzędu rok wzrostu sprzedaży. Przychody poszły w górę o 11 proc.

Według firmy badawczej IBP Research, specjalizującej się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, sumaryczna wielkość sprzedaży na polskim rynku przekroczyła w 2018 r. 4,5 mln ton. Oznacza to wzrost w stosunku do 2017 r. o 7 proc. Natomiast wartościowo sprzedaż wyniosła 8 mld zł netto, co przekłada się na wzrost o 11 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Tak wynika z bezpośredniego badania rynku, podsumowującego sprzedaż dystrybutorów, zakupy wykonawców i nałożenie danych makroekonomicznych o realizacji budownictwa mieszkaniowego i niemieszkaniowego. To już czwarty z rzędu rok wzrostu sprzedaży chemii budowlanej.

Co więcej, według prognoz IBP Research, dobrej koniunktury można się spodziewać przez dwa kolejne lata, aczkolwiek ze słabnącą rok do roku dynamiką.

Z asortymentu chemii budowlanej do roku 2020 najbardziej wzrosną: systemy dociepleń, farby ścienne i gipsy mokre. Dynamika wartości rynku w większym stopniu wynika ze zmian wielkości sprzedaży niż zmiany cen rynkowych. Tendencja rozwoju rynku chemii budowlanej jest zbieżna z koniunkturą w budownictwie, ale występuje przesunięcie czasowe, wynikające z charakteru materiałów wykończeniowych (w stosunku do bazowych). Pozycja konkurencyjna producentów różni się w zależności o tego, czy analizujemy według sprzedaży ilościowej (w tonach) czy wartościowej (w zł), ponieważ w grupie mieszczą się zarówno drogie farby, jak i tanie wylewki, drogie tynki cienkowarstwowe i tanie gipsowe. Tonażowo głównym dostawcą chemii budowlanej w Polsce jest Grupa Atlas (obejmuje też marki: Dolina Nidy, Gipsar, Nowy Ląd, Izohan, Optyzar, WiM) z 15-procentowym udziałem w rynku. Na kolejnych miejscach plasują się: Baumit i Grupa Knauf (po 9-11 proc.), a dalej Kreisel, Henkel (marka Ceresit), Grupa Mapei, Grupa Saint-Gobain i Grupa Piotrowice II. Ta pierwsza ósemka producentów zaspokaja prawie 60 proc. tonażowego zapotrzebowania rynku.

Patrząc na sprzedaż od strony wartościowej, do liderów dołączają producenci farb i lakierów, czyli PPG Deco, Akzo Nobel, Śnieżka i Tikkurila. W analizowanej grupie wyrobów, PPG Deco ma przychody ze sprzedaży porównywalne z liderem, Grupą Atlas.

Łącznie na rynku chemii budowlanej w Polsce działa około 120 producentów, z czego jedna trzecia pokrywa 90 proc. całości sprzedaży zarówno ilościowo, jak i wartościowo.

120 Tylu producentów działa na rynku chemii budowlanej w Polsce.\

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane