Rosną przychody i obroty

opublikowano: 24-01-2019, 22:00

Rynek chemii budowlanej jest wart 8 mld zł. 2018 to czwarty z rzędu rok wzrostu sprzedaży. Przychody poszły w górę o 11 proc.

Według firmy badawczej IBP Research, specjalizującej się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, sumaryczna wielkość sprzedaży na polskim rynku przekroczyła w 2018 r. 4,5 mln ton. Oznacza to wzrost w stosunku do 2017 r. o 7 proc. Natomiast wartościowo sprzedaż wyniosła 8 mld zł netto, co przekłada się na wzrost o 11 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Tak wynika z bezpośredniego badania rynku, podsumowującego sprzedaż dystrybutorów, zakupy wykonawców i nałożenie danych makroekonomicznych o realizacji budownictwa mieszkaniowego i niemieszkaniowego. To już czwarty z rzędu rok wzrostu sprzedaży chemii budowlanej.

Co więcej, według prognoz IBP Research, dobrej koniunktury można się spodziewać przez dwa kolejne lata, aczkolwiek ze słabnącą rok do roku dynamiką.

Z asortymentu chemii budowlanej do roku 2020 najbardziej wzrosną: systemy dociepleń, farby ścienne i gipsy mokre. Dynamika wartości rynku w większym stopniu wynika ze zmian wielkości sprzedaży niż zmiany cen rynkowych. Tendencja rozwoju rynku chemii budowlanej jest zbieżna z koniunkturą w budownictwie, ale występuje przesunięcie czasowe, wynikające z charakteru materiałów wykończeniowych (w stosunku do bazowych). Pozycja konkurencyjna producentów różni się w zależności o tego, czy analizujemy według sprzedaży ilościowej (w tonach) czy wartościowej (w zł), ponieważ w grupie mieszczą się zarówno drogie farby, jak i tanie wylewki, drogie tynki cienkowarstwowe i tanie gipsowe. Tonażowo głównym dostawcą chemii budowlanej w Polsce jest Grupa Atlas (obejmuje też marki: Dolina Nidy, Gipsar, Nowy Ląd, Izohan, Optyzar, WiM) z 15-procentowym udziałem w rynku. Na kolejnych miejscach plasują się: Baumit i Grupa Knauf (po 9-11 proc.), a dalej Kreisel, Henkel (marka Ceresit), Grupa Mapei, Grupa Saint-Gobain i Grupa Piotrowice II. Ta pierwsza ósemka producentów zaspokaja prawie 60 proc. tonażowego zapotrzebowania rynku.

Patrząc na sprzedaż od strony wartościowej, do liderów dołączają producenci farb i lakierów, czyli PPG Deco, Akzo Nobel, Śnieżka i Tikkurila. W analizowanej grupie wyrobów, PPG Deco ma przychody ze sprzedaży porównywalne z liderem, Grupą Atlas.

Łącznie na rynku chemii budowlanej w Polsce działa około 120 producentów, z czego jedna trzecia pokrywa 90 proc. całości sprzedaży zarówno ilościowo, jak i wartościowo.

120 Tylu producentów działa na rynku chemii budowlanej w Polsce.\

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu