Rowerem po północy i południu

opublikowano: 02-04-2017, 22:00

Pierwszy miesiąc sezonu rowerowego nie był najłaskawszy dla cyklistów, ale pogoda powoli się zmienia.

 A wraz ze słońcem i ciepłem pojawiają się kolejne pomysły samorządów na infrastrukturę rowerową. Trójmiasto od 2019 r. chce uruchomić System Roweru Metropolitalnego (SRM) Obszaru Metropolitalnego Gdańsk — Gdynia — Sopot (OMG-G-S). Wcześniej tylko to ostatnie miasto korzystało z podobnego systemu firmy Nextbike w latach 2013-15 i po zakończeniu umowy w 2015 r. miała zapaść decyzja o przyszłości rowerów miejskich. Nie zapadła. Teraz pomysł wraca, ale w rozbudowanej formule.

Planowany system trójmiejski będzie zintegrowany z ponad dwudziestoma węzłami przesiadkowymi. Ma być również najnowocześniejszy — będzie go można obsługiwać za pomocą aplikacji GPS. Każdy rower będzie wyposażony także w elektrozamek i alarm. Dzięki temu użytkownik będzie mógł pozostawić go w dowolnym miejscu w obrębie działania systemu — nie tylko na przeznaczonych do tego specjalnych stojakach. Jeśli wyjedzie poza strefę działania systemu, zawiadomi go o tym dźwięk alarmu. Rozwiązania informatyczne mają również pozwolić na integrację Systemu Roweru Metropolitalnego z planowanym Systemem Biletu Metropolitalnego, co pozwoli posiadaczom wybranych biletów komunikacji publicznej skorzystać także z publicznych rowerów.

— System rowerów miejskich przez jakiś czas funkcjonował w Sopocie i się nie sprawdził, były też przymiarki do wprowadzenia go w Gdańsku, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło. To najlepiej pokazuje, że w naszych miastach trzeba było zorganizować się wspólnie, co wymagało trochę czasu. Tworzymy jeden funkcjonalny obszar miejski, wykraczający poza Trójmiasto i dopiero w ujęciu metropolitalnym ten system będzie sensowny i będzie funkcjonalnym uzupełnieniem transportu publicznego — powiedział PAP Krzysztof Perycz-Szczepański, koordynatorprojektu Systemu Roweru Metropolitalnego w Stowarzyszeniu OMG-G-S.

Obydwa systemy metropolitalne — rowerowy i biletowy — mają być wprowadzone w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Po zakończeniu inwestycji rowerzyści będą mogli poruszać się w ramach systemu nie tylko po Trójmieście, ale także po 11 innych gminach należących do OMG-G-S, które przyłączyły się do tego przedsięwzięcia. Koszt zakupu rowerów, postawienia stacji i zaplecza technicznego wyniesie 21,5 mln zł, z czego wkład

własny gmin, które zadeklarowały udział, to 4,3 mln zł. Wszystkie zarezerwowały już pieniądze na ten cel. Natomiast na południu Polski Ministerstwo Rozwoju chce utworzyć pętlę rowerową łączącą polskie i słowackie uzdrowiska. Projekt zakłada, że planowana droga będzie łączyła miejscowości Hniezdne (po stronie słowackiej) z kolejną pętlą, budowaną w ramach innej inwestycji. Wartość dofinansowania projektu pętli rowerowej to 4,3 mln EUR. Pętla rowerowa ma połączyć miejscowości: Krynica, Muszyna, Piwniczna, Szczawnica, Vyzne Ruzbachy, Stara Lubovnia, Lubovnianskie Kupele, Bardejov, Bardejovskie Kupele.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu