Rynek docenił Tyskie

Paweł Mazur
24-05-2001, 00:00

Rynek docenił Tyskie

AC Nielsen zbadał udziały w rynku najpopularniejszych marek piwa. Najlepiej sprzedaje się nadal Tyskie. Udział w rynku piwa EB, produ- kowanego przez grupę Żywiec, wynosi zaledwie 3 proc. Sześć marek opanowało natomiast ponad połowę rynku.

Na koniec marca najlepiej sprzedającym się piwem na polskim rynku było Tyskie — wynika z najnowszego raportu AC Nielsen.

Złocisty ranking

Piwo produkowane przez Kompanię Piwowarską (połączone browary Lech i Tychy) opanowało na koniec marca 2001 r. 18,4 proc. rynku piwa. Na drugim miejscu znalazł się Żywiec, którego udział sięga 11,8 proc. Jeszcze pod koniec 1999 roku Żywiec był w Polsce najpopularniejszą marką.

Poprzedni rok i doskonałe wyniki sprzedaży (dynamika w 2000 r. sięgnęła ponad 35 proc.) Kompanii Piwowarskiej, kontrolowanej przez południowoafrykański koncern SAB, poparte silną akcją promocyjno-reklamową, spowodowały zdetronizowanie lidera. Na trzecim miejscu plasuje się kolejne piwo produkowane przez Kompanię Piwowarską, czyli Lech. Udział tej marki w rynku w pierwszym kwartale wynosił 7,7 proc. Czwarte miejsce przypadło Warce, kolejnej marce grupy Żywiec (Warka, Leżajsk, Żywiec i EB), firmie kontrolowanej przez Heinekena. Piwo to — po 90 dniach tegorocznej sprzedaży — opanowało 7,1 proc. rynku. O 0,6 proc. mniejszy udział miał Okocim, którego właścicielem jest Carlsberg. Stawkę sześciu czołowych marek zamyka EB z 3-proc. udziałem.

Skuteczność reklamy

Z zestawienia wyraźnie widać, że najbardziej dynamicznie sprzedającą się marką jest Tyskie, które jeszcze w 1999 roku miało zaledwie 7,4 proc. rynku. Wystarczyły więc dwa lata, aby marka zwiększyła udział w rynku o ponad 11 proc.

Żywiec jako marka w ciągu dwóch ostatnich lat zwiększył swój rynkowy udział o 0,6 proc., ale ten skok okazał się zdecydowanie za krótki, aby utrzymać pozycję lidera. Udział Okocimia spadł w tym czasie o blisko 3,3 proc., a Lecha o 0,2 proc.

Warka przez ostatnie dwa lata poprawiła pozycję, a jej udział wzrósł w tym czasie o 1,1 proc. Zmasowana kampania reklamowa nie pomogła mar- ce EB. Od dwóch lat piwo to ma tendencję spadkową. Jego udział w rynku w ciągu ostat- nich lat spadł z 7,7 proc. do 3,0 proc.

Liderzy pilnują rynku

Sześć wiodących marek (Żywiec, EB, Warka, Lech, Tyskie i Okocim) na koniec marca opanowało ponad 54,5 proc. całego rynku piwa. Po czterech miesią- cach prym wiedzie grupa Ży- wiec, której udział w globalnej sprzedaży wynosi około 32,5 proc. Druga jest Kompania Piwowarska z około 30-proc. udziałem w rynku. Obie te firmy ulokowały na rynku przez cztery miesiące 2001 roku około 4,1 mln hl piwa.

Okiem eksperta

Zarówno Okocim, jak i Warka wprowadziły ostatnio na rynek nowe produkty, a konsumenci lubią zmiany. To może spowodować, że dotychczasowa pozycja Lecha i EB na rynku może być zagrożona. Lech nie jest już superhitem i wydaje się, że swoje pięć minut ta marka ma już za sobą. Bombardowanie widzów reklamami EB przyniosło też tylko chwilowy efekt. Może się niebawem okazać, że EB stanie się brandem o charakterze lokalnym.

Tyskie w tym roku nie straci pozycji lidera, ale dystans między tym piwem a kolejnymi markami nie będzie już tak wyraźny. Wiele zależeć będzie od tego, jak browary wykorzystają sezon letni i jak intensywnie będą promowały produkty do czasu wejścia w życie ustawy ograniczającej reklamę piwa. Na razie widać, że agresywna reklama Tyskiego, Żywca i Lecha ma przełożenie na pozycję tych marek na rynku.

Bogna Sikorska

analityk CDM Pekao

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Mazur

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rynek docenił Tyskie