Rynek telekomów oberwał

KL
opublikowano: 04-03-2010, 00:00

O 3 proc. skurczył się polski rynek telekomunikacyjny

O 3 proc. skurczył się polski rynek telekomunikacyjny

w zeszłym roku — szacują

eksperci. To pierwszy

spadek w historii.

Rynek telekomunikacyjny w Polsce zwolnił. Z szacunków firmy badawczej PMR wynika, że jego wartość spadła w 2009 r. o około 3 proc., do 39,5 mld zł. Rok wcześniej rynek zanotował wzrost przekraczający 6 proc., a nigdy wcześniej jego wartość nie zmniejszyła się licząc rok do roku.

Autorzy badania pocieszają jednak, że mimo iż był to pierwszy spadek w historii polskiej telekomunikacji, trudno mówić o załamaniu w branży czy drastycznym spadku popytu na usługi. Spadek wartości rynku wynikał przede wszystkim z decyzji regulatora i obniżek stawek MTR. Wpływ kryzysu był mniej istotny, a szansa na odbicie jest już w 2010 r.

Oprócz mniejszego niż w 2009 r. wpływu redukcji stawek MTR, na rynek będą mieć pozytywny wpływ inwestycje nowych operatorów komórkowych w budowę i rozwój własnych sieci, jak również dalsza ekspansja P4 i sieci telewizji kablowej. Paweł Olszynka, analityk PMR uważa, że przychody operatorów komórkowych minimalnie wzrosną. Nie można jednak wykluczyć kolejnego spadku, jeśli doszłoby do zaostrzenia konkurencji i ewentualnej wojny cenowej na rynku post lub nieoczekiwanych działań regulatora w zakresie MTR-ów. Stabilny wzrost czeka za to usługi szerokopasmowe.

Swoje badania opublikowała niedawno inna firma doradcza — Audytel. Jej eksperci oszacowali wartość rynku w 2009 r. na 41,87 mld zł po spadku o 1,1 proc. Spodziewają się, że w tym roku rynek telekomunikacyjny jako całość nieco się odbije (do 43 mld zł), ale dawną dynamikę wzrostu odzyska dopiero w latach 2011-13, by przekroczyć 50 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KL

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu