SAM wkracza w II etap rozbudowy

Mirosław Cichy
08-02-2001, 00:00

SAM wkracza w II etap rozbudowy

Pierwsze prace, związane z II etapem rozbudowy płatnej autostrady A-4 Katowice-Kraków, zarządzająca nią spółka Stalexport Autostrada Małopolska zamierza rozpocząć dopiero wiosną 2001 r.

Wiosną 2001 r. rozpocznie się realizacja II etapu rozbudowy autostrady A-4 Katowice-Kraków.

— Na razie warunki pogodowe nie pozwalają na prowadzenie takich prac. Zwykle zimą wstrzymywane są wszystkie możliwe roboty drogowe — wyjaśnia Alicja Rajtar ze spółki Stalexport Autostrada Małopolska.

Ekrany i kładka

W ramach drugiego etapu przewidziano m.in. budowę około 20 km ekranów akustycznych wzdłuż autostrady, w miejscach o szczególnie wysokim natężeniu hałasu. Inwestycja ta powinna zakończyć się dopiero w 2003 roku. Ponadto spółka chce w I półroczu 2001 wybudować kładkę dla pieszych w Chrzanowie. Mają też powstać dwa dodatkowe przejścia dla zwierząt. Obecnie jest ich 11.

Mimo że w planach na pierwsze półrocze 2001 było wprowadzenie nowych sposobów poboru opłat przy użyciu kart kredytowych i płatniczych, kart chipowych, karnetów, abonamentów lub przy zastosowaniu wrzutowych automatów pieniężnych, termin ten może ulec zmianie.

Karty później

— Z różnych względów nie wszystko da się zrealizować w określonym czasie. Prawdopodobnie nowe systemy poboru opłat za przejazd autostradą zostaną wprowadzone dopiero w drugiej połowie 2001 roku. Jest to uzależnione od uzyskania środków finansowych. Obecnie jesteśmy w końcowej fazie rozmów z konsorcjum trzech banków, które może udzielić nam kredytu długoterminowego — mówi Alicja Rajtar.

Na realizację II etapu rozbudowy autostrady, obejmującego nakłady na ochronę środowiska oraz podniesienie standardu autostrady, spółka planuje wyłożenie około 345 mln zł. Pieniądze będą pochodziły z kredytu bankowego.

Stalexport Autostrada Małopolska jest spółką w 100 proc. należącą do Stalexportu. Powstała w celu zarządzania płatną autostradą A-4 Katowice-Kraków. Zakres jej działalności obejmuje m.in. eksploatację autostrady i prowadzenie robót budowlanych, a także pozyskiwanie długoterminowego finansowania dla następnych faz realizowanej inwestycji. Zakłada się, że przedsięwzięcie związane z autostradą A-4 Katowice-Kraków stanie się rentowne po upływie kilkunastu lat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Cichy

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / SAM wkracza w II etap rozbudowy