Samorządy akumulują budżetowe nadwyżki

opublikowano: 16-08-2017, 22:00

Po pierwszym półroczu budżety JST są nadal nad kreską. To normalne, ale też i przejściowe, bo na deficyt przyjdzie czas pod koniec roku.

Budżety jednostek samorządu terytorialnego (JST) po dwóch kwartałach tego roku zamknęły się nadwyżką w wysokości 13,5 mld zł, informuje Departament Finansów Samorządu Terytorialnego. Gdyby bazować na ustawowych wytycznych, należałoby oczekiwać deficytu w wysokości 17,5 mld zł. Rozbieżność realiów i założeń w tym przypadku nie budzi jednak kontrowersji.

— Z nadwyżkami budżetowymi w ramach JST mamy do czynienia najczęściej przez pierwsze trzy kwartały roku. Dopiero potem następuje realizacja inwestycji, która sprowadza saldo do zera lub poniżej. Tym samym dopiero czwarty kwartał roku oddaje skalę deficytu, który jest generowany przez samorządy — wyjaśnia Grzegorz Ogonek, ekonomista BZ WBK. Po pierwszym kwartale tego roku nadwyżka budżetowa JST wyniosła 12,4 mld zł, przy planowanym deficycie w wysokości 15,7 mld zł. W pierwszym półroczu 2017 r. dochody budżetoweJST wyniosły 116,3 mld zł (50,5 proc. planu), wydatki 102,8 mld zł (41,4 proc. planu), z czego około 6 mld zł powędrowało na inwestycje. W pierwszym kwartale było to 1,8 mld zł, co oznacza, że w drugim wydatki z tego tytułu przyspieszyły i wyniosły 4,2 mld zł. To jednak ciągle wyraźnie mniej niż planowane na ten okres 51 mld zł.

— Inwestycje nie ruszają tak mocno, jak planowały samorządy, ale to dość powszechne zjawisko. Co więcej, podobnie jak w poprzednich latach inwestycje samorządowe będą prawdopodobnie mniejsze, niż wynikałoby to z ich planów finansowych. Opublikowane dane potwierdzają, naszym zdaniem, także to, że wzrost inwestycji publicznych w tym roku będzie nieco niższy, niż zakłada NBP. Wzrost będzie raczej stopniowy w tym i przyszłym roku, co pozwoli osiągnąć niski deficyt sektora finansów publicznych w tym roku i trochę większy w przyszłym, gdy inwestycje publiczne osiągną apogeum — mówi Piotr Bujak, główny ekonomista PKO BP.

W opublikowanych przez departament informacjach ekonomiści BZ WBK dostrzegają także echo programu 500+.

— Już w drugim kwartale 2016 r. mieliśmy do czynienia z mocnym zrywem po stronie wpływów budżetowych JST. Z budżetu centralnego płynęły dotacje, jeszcze zanim program całkowicie się rozkręcił. W związku z tym, za sprawą efektów bazy, w drugim kwartale tego roku roczna dynamika wpływów budżetowych spadła do zaledwie 0,2 proc., z 15,8 proc. w pierwszym kwartale. Natomiast po stronie wydatkowej efekt nie jest tak silny. Zmiana roczna w pierwszym i drugim kwartale tego roku to — odpowiednio — 19 i 7,4 proc. — mówi Grzegorz Ogonek.

8 proc. O tyle wyższe były dochody JST w pierwszym półroczu 2017 r. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

12,8 proc. Tyle wyniosła roczna dynamika zrealizowanych wydatków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Justyna Dąbrowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Samorządy akumulują budżetowe nadwyżki