Sejm zajmie się CPK jeszcze w tym roku

Ustawa o Porcie Solidarność kompiluje rozwiązania sprawdzone przy EURO 2012 i w Aplikacjach Krytycznych. Ma być szybko, sprawnie i godziwie

Z lekkim poślizgiem 7 listopada rząd przyjął Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny (CPK).

Zobacz więcej

NIE MA CZASU: Badania środowiskowe mają się zakończyć jesienią 2019 r., a zajmują 16-20 miesięcy. Zgodnie z harmonogramem przyjętym w koncepcji specustawa powinna wejść w życie w trzy miesiące od przyjęcia, zatem na początku lutego. Jeśli nastąpiłoby to pod koniec pierwszego kwartału 2018 r., harmonogram pozostałby aktualny, ale stracilibyśmy bufory bezpieczeństwa — mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Fot. Marek Wiśniewski

— Pracujemy obecnie nad specustawą. Żebyśmy zmieścili się w harmonogramie, projekt powinien wpłynąć do Sejmu do końca roku i wejść w życie przed końcem pierwszego kwartału — mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. Specustawa będzie regulować m.in. proces inwestycyjny, status pełnomocnika i strukturę spółki specjalnego przeznaczenia, która zrealizuje inwestycję szacowaną na 30,9-34,9 mld zł.

— Korzystamy z rozwiązań, które sprawdziły się przy innych projektach i zyskały aprobatę ekspertów — zaznacza Mikołaj Wild.

Przeniosą wieś…

W części dotyczącej procesu inwestycyjnego jego zespół czerpie z innych specustaw oraz przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa projektu Kodeksu urbanistyczno-budowlanego. Uwzględniono m.in. rozwiązania przewidziane w projekcie ustawy o uproszczeniu procesu inwestycyjno-budowlanego, który jest w trakcie konsultacji międzyresortowych.

— Planujemy integrację postępowania lokalizacyjnego i środowiskowego. Na podstawie decyzji środowiskowo-lokalizacyjnej będziemy szybciej wykonywać konieczne prace przygotowawcze, przeprowadzać badania archeologiczne i geologiczne. Postępowanie środowiskowe będzie się opierać na konstrukcji tzw. obwiedni warunków brzegowych. Taka formuła jest optymalna przy długotrwałych procesach inwestycyjnych, którym towarzyszy szybki rozwój technologii. W inwestycjach takich jak Port Solidarność nie jest możliwe ustalenie z góry ostatecznego zakresu oddziaływania na środowisko. Posłużenie się obwiednią warunków brzegowych umożliwia jednak przewidzenie najgorszego możliwego scenariusza z punktu widzenia ochrony środowiska — tłumaczy Mikołaj Wild.

…zbudują miasto

Jeszcze nie zostało rozstrzygnięte, jak spółka celowa pozyska grunt pod CPK. Potrzebne będzie 3 tys. ha — pięciokrotnie więcej, niż ma Lotnisko Chopina.

— Preferowanym sposobem jest wywłaszczenie za godziwym odszkodowaniem. W grę wchodzą jednak także inne rozwiązania, np. przyznanie nieruchomości zamiennej, a nawet przeniesienie w nowe miejsce całych układów osadniczych z infrastrukturą: miejscami kultu, remizą, cmentarzem etc. Kluczowa jest dla nas odpowiedź na pytanie, czego oczekują mieszkańcy. Zależy nam na wypracowaniu wzorcowego modelu współpracy, a jednocześnie na sprawnym przeprowadzeniu inwestycji. Decyzje o formie zadośćuczynienia powinny zapaść jak najwcześniej — mamy nadzieję, że w konsultacjach weźmie udział wielu mieszkańców. W przypadku odszkodowań szczególnie istotny jest jednolity standard wyceny nabywanych nieruchomości. Nieuzasadnione różnicowanie wysokości odszkodowań prowadzą do niepotrzebnych konfliktów. Rekompensata nie może zależeć od uznania urzędnika czy biegłego — zaznacza pełnomocnik ds. CPK. Konsultacje z mieszkańcami Baranowa, Grodziska Mazowieckiego i Błonia odbędą się na początku przyszłego roku. Kolejne wyzwanie to teren wokół portu, na którym ma powstać Airport City — nowe miasto z parkami biznesu, centrum targowo-wystawienniczym i kongresowym, centrami konferencyjnymi, biurowcami, a nawet campusem wyższych uczelni.

— W obszarze graniczącym z lotniskiem trzeba będzie wesprzeć samorząd aktami planistycznymi, aby nowe miasto powstawało w sposób uporządkowany. Nie mamy zbyt dobrych doświadczeń ze spontaniczną urbanizacją. Wiążemy duże nadzieje z koncepcją obszarów zorganizowanego inwestowania, przewidzianą w projekcie ustawy o uproszczeniu procesu inwestycyjno-budowlanego — mówi Mikołaj Wild.

Spółka z możliwościami

Inwestycję będzie prawdopodobnie realizować spółka specjalnego przeznaczenia należąca w 100 proc. do skarbu państwa.

— Ponieważ to przedsięwzięcie związane z interesem publicznym, spółka będzie podlegać ścisłemu nadzorowi rządu. Oczywistym wymogiem jest zapewnienie profesjonalnego doboru kadry zarządzającej. Będziemy czerpać wzorce z ustawy poświęconej inwestycjom na EURO 2012 oraz powołującej Aplikacje Krytyczne, spółkę Ministerstwa Finansów odpowiedzialną za tworzenie oprogramowania — informuje pełnomocnik ds. CPK. W specustawie zostaną zapisane szczególne uprawnienia.

— Spółka powinna być beneficjentem wywłaszczeń dokonywanych przy budowie lotniska. Niewykluczone, że będzie też miała prawo pierwokupu gruntów położonych w pobliżu lotniska. Jeżeli docelowo rząd podejmie decyzję o realizacji przedsięwzięcia w formule PPP, będzie mogła występować w tych relacjach jako przedstawiciel strony publicznej, a nawet powołać spółki wraz z zainteresowanymi podmiotami prywatnymi — przewiduje Mikołaj Wild. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Sejm zajmie się CPK jeszcze w tym roku