Sejmowa Komisja Infrastruktury przyjęła we wtorek rządowy projekt ustawy o cyfrowych urządzeniach rejestrujących (tachografach) stosowanych w transporcie drogowym. Wprowadza ona regulacje w zakresie instalowania w pojazdach w transporcie międzynarodowym tachografów cyfrowych, które zastąpią dotychczas stosowane tarcze papierowe.
Tachografy cyfrowe (TC) rejestrują i przechowują m.in. informacje o czasie pracy kierowcy, prędkości pojazdu, wskazania licznika kilometrów, dane o wykonanych kontrolach. Dane te można później odtworzyć, używając odpowiedniej karty chipowej.
System TC eliminuje możliwość wydłużania czasu pracy kierowców pod naciskiem firm transportowych, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.
Przedmiotem poselskiej debaty nad projektem ustawy była m.in. kwestia udzielania uprawnień do instalacji i naprawy tachografów cyfrowych. Komisja wyłączyła te sprawy z zakresu kompetencji Głównego Urzędu Miar i pozostawiła je w gestii producentów tachografów.
Nadzór nad systemem kart chipowych do tachografów pozostanie będzie sprawować Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
Przyjęcie ustawy wynika z obowiązku dostosowania polskich przepisów do regulacji Unii Europejskiej. Prócz 25 państw rozszerzonej Unii, jednolity systemem rejestrujący w transporcie drogowym obejmie w przyszłości: Islandię, Lichtenstein, Norwegię, Szwajcarię i państwa sygnatariuszy europejskiej Umowy AETR, dotyczącej pracy załóg pojazdów w międzynarodowym transporcie drogowym.
Data wprowadzenia cyfrowych urządzeń rejestrujących była już kilkakrotnie przesuwana przez Komisję Europejską. Głównym powodem opóźnień jest nieuzyskanie przez producentów tachografów i kart chipowych wymaganych europejskich homologacji.
Jak poinformowała Naczelnik Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury Hanna Żelichowska, obecnie 12 krajów europejskich deklaruje gotowość techniczną do stosowania systemu TC od 5 sierpnia 2005, 10 państw - od 1 stycznia 2006, 6 państw proponuje przełom kwietnia i maja 2006 r.
Dodała, że Polska jest za przesunięciem daty wprowadzenia systemu TC na 5 sierpnia 2006. Po uchwaleniu ustawy potrzeba minimum 5 miesięcy na zainstalowanie urządzeń w pojazdach oraz przeszkolenie kierowców.
Odrzucenie projektu przez Sejm oznaczałoby przesunięcie prac nad ustawą na początek 2006 roku, a tym samym niedotrzymanie unijnego terminu dla wdrożenia systemu TC, wyznaczonego na 5 sierpnia 2005.