Sieć detaliczna gwarantuje świetną sprzedaż

Karol Wieczorek
09-11-1998, 00:00

Sieć detaliczna gwarantuje świetną sprzedaż

Rywale podzielili się sektorami rynku

SKOŃCZYĆ Z NIMI: Trzeba przerwać dominację HP na tym rynku. Nasze produkty potrafią skutecznie konkurować z jego wyrobami, jednak do tej pory największe problemy mamy z dotarciem do kanału sprzedaży detalicznej, przez który rozprowadza się większość drukarek — mówi Roman Garstecki, prezes Xerox Polska. fot. ARC

Producenci drukarek są w stanie sprzedawać sprzęt po bardzo niskich cenach, aby zdobyć klientów na materiały eksploatacyjne. Dotyczy to szczególnie rynku drukarek atramentowych, który stanowi ponad połowę sprzedaży.

Sprzedaż drukarek w Polsce rozwija się stabilnie i w tym roku eksperci szacują jej wielkość na 500 tys. sztuk. Według Instytutu Rynku Elektronicznego, dynamika wzrostu w 1998 r. wyniesie około 15 proc., tworząc rynek o wartości 200 mln USD. Ogólny podział rynku na poszczególne rodzaje urządzeń daje systematyczny wzrost udziału drukarek atramentowych i laserowych. Wzrost sprzedaży urządzeń tego typu nie odbywa się jednak kosztem drukarek igłowych, które mają utrwaloną pozycję. Technologia igłowa nie ma swojego odpowiednika, będącego w stanie wykonywać postawionych przed tym sprzętem zadań, głównie przy wystawianiu rachunków na papierze samokopiującym. Dlatego specjaliści uważają, iż mimo słabych parametrów technicznych pozycja tego sprzętu jest na razie nie zagrożona.

— Liderem sprzedaży drukarek igłowych w Polsce jest firma Oki, i raczej tak zostanie. Wynika to głównie z polityki wielkich koncernów względem poszczególnych rynków. Z łatwością można zaobserwować nieobecność liderów każdego z segmentów w jednym lub dwóch pozostałych, opanowanych przez konkurencję — stwierdza Grzegorz Chechłacz z IRE.

Nawet po kosztach

Z powszechnego użytku drukarki igłowe zostały wyparte przez o wiele cichsze i szybsze drukarki atramentowe, które wraz ze spadkiem cen znajdują coraz szersze zastosowanie w domach i małych firmach. Kolorowe drukarki atramentowe można również spotkać w dużych przedsiębiorstwach, gdzie używane są jako uzupełnienie do czarno-białych drukarek laserowych.

— Na zakup kolorowej drukarki laserowej mogą sobie pozwolić tylko nieliczni, gdyż cena około 10 tys. zł jest nadal zbyt wysoka. Dlatego popyt na takie urządzenia wynosi 400-500 sztuk rocznie — mówi Piotr Klepczarek, dyrektor działu sprzedaży w firmie Xerox.

Wyścig w sprzedaży jak największej liczby drukarek atramentowych nawet po cenach dumpingowych wynika z chęci zdobycia klientów na materiały eksploatacyjne, których wartość może w bardzo krótkim czasie przewyższyć wartość sprzętu. Dla producentów to jest najlepszy interes.

— Zużycie materiałów eksploatacyjnych w naszym kraju jest stosunkowo niewielkie i wypada blado w porównaniu z europejskim. Średnie zużycie kartridży w Polsce wynosi ok. 1,5 sztuki na jedną drukarkę rocznie, natomiast w Europie ponad 4. Tak więc przy cenie jednego zestawu, wahającej się w granicach 100-120 zł, materiały eksploatacyjne przewyższają wartość sprzętu po kilku latach — mówi Mariusz Sprawnik, kierownik działu materiałów eksploatacyjnych w Hewlett-Packard.

Wygryźć Hewletta

Niższe koszty drukowania, ale przy wyższej cenie sprzętu oferują drukarki laserowe, na rynku których nadal pałeczkę lidera dzierży Hewlett- Packard z 62-proc. udziałem w ogólnej sprzedaży. Pozycja tej firmy jest jednak coraz wyraźniej zagrożona przez kilku konkurentów.

Firmy posiadające po ok. 8-10 proc. udziału w rynku mają jak najgorsze zdanie na temat obecnego lidera.

— Drukarki HP są samograjem, który sprzedaje się bez wysiłku. Firma ta korzysta z przyzwyczajenia klientów do marki. Z tego powodu bardzo trudno jest nam przekonać osoby pracujące do tej pory na sprzęcie HP, aby chociaż spróbowały pracy na naszych drukarkach. Jeśli dadzą się przekonać, natychmiast zauważają różnicę — mówi Konrad Chrzemowski z firmy Ryand, zajmującej się importem drukarek marki Brother.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Wieczorek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Sieć detaliczna gwarantuje świetną sprzedaż