Siłą taryf biznesowych są usługi dla firm

Marcin Złoch
09-12-2002, 00:00

Wszyscy operatorzy telefonii komórkowej mają w swoich cennikach taryfy przeznaczone dla firm. Oferują one przedsiębiorcom atrakcyjniejsze warunki niż plany taryfowe skierowane do klientów indywidualnych. Ponadto znalazły się w nich usługi dodane, dostosowujące taryfy do wymagań konkretnych odbiorców.

Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa i PTK Centertel oferują w planach taryfowych zarządzanych przez siebie sieci telefonii komórkowej, czyli odpowiednio Plusa, Ery i Idei, taryfy skierowane do klientów biznesowych. Warunkiem uzyskania prawa do korzystania z planów taryfowych Era Biznes lub Idea Meritum jest posiadanie numeru REGON. Żeby zostać abonentem taryf Lider Plusa, firma musi mieć co najmniej 5 aktywnych kart SIM. W odróżnieniu od konkurentów, którzy oferują taryfy dla przedsiębiorców od kilku lat, Polkomtel wyodrębnił je dopiero w końcu października 2002 r.

— W naszym cenniku nie było pozycji biznesowych, jednak polityka marketingowa ewoluuje i dostosowujemy ofertę do potrzeb rynku. Klienci biznesowi stanowią około 45 proc. ogółu abonentów. Generują oni około 70 proc. naszych przychodów. Wprowadzone stosunkowo niedawno taryfy biznesowe funkcjonowały wcześniej w dużych i średnich firmach i stanowiły podstawę taryf negocjowanych — twierdzi Leszek Kamiński, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej w Polkomtelu, operatorze sieci Plus.

W ofercie operatorów znajduje się 5 (Era, Plus) lub 6 (Idea) taryf biznesowych zawierających od 15 do 300 minut połączeń wliczonych w abonament, którego koszt mieści się w przedziale od 32 do 215 zł netto.

— Klienci biznesowi mają różne potrzeby i oczekiwania odnośnie do konstrukcji planów taryfowych wykorzystywanych służbowo. Ważnym elementem oferty, branym pod uwagę przez klientów, są koszty połączeń. Abonenci oceniają je biorąc przede wszystkim pod uwagę taryfikację w godzinach szczytu, ponieważ w tym czasie ich telefony „pracują”. Równie ważny dla klientów biznesowych jest sposób naliczania czasu połączenia — tłumaczy Antoni Mielniczuk, dyrektor departamentu spraw publicznych, komunikacji i integracji PTC, operatora sieci Era.

Połączenia w taryfach biznesowych rozliczane są w okresach krótszych, niż stosowane dla klientów indywidualnych taktowanie co minutę. Przeważnie opłata pobierana jest za każde 30 sekund rozmowy. Jednak od końca października PTC, a w ślad za nią Centertel umożliwiają naliczanie opłat za połączenia w czasie rzeczywistym, czyli co 1 sekundę. Łączy się to z dodatkową comiesięczną opłatą. Polkomtel nie zamierza w najbliższym czasie zmieniać stosowanego przez siebie sposobu naliczania opłat.

Oprócz innej konstrukcji cen, taryfy biznesowe charakteryzują się udostępnianiem abonentom wachlarza usług dodanych, mającego usprawnić funkcjonowanie firm.

— Wybór spośród 6 planów taryfowych ma pozwolić na dopasowanie najbardziej ekonomicznego planu do indywidualnych potrzeb firmy. Standardowy pakiet usług dodatkowych pozwala m.in. na automatyczne dopasowanie najbardziej oszczędnego dla firmy planu taryfowego na podstawie faktycznie przeprowadzonych rozmów. Zapewnia też stały dostęp do Internetu, poczty elektronicznej, a także zasobów informacyjnych sieci korporacyjnych — wylicza Małgorzata Marcinkowska, kierownik działu SME i SOHO w spółce PTK Centertel, operatorze Idei.

Operatorzy udostępniają swoim klientom biznesowym np. usługę umożliwiającą przesyłanie wiadomości tekstowych do wybranej grupy klientów. Jest ona skierowana do podmiotów posiadających sieć kontrahentów lub pracowników znajdujących się poza siedzibą przedsiębiorstwa. Mogą to być kurierzy, spedytorzy, firmy z branży FMCG, służby publiczne oraz banki. Innym rodzajem wartości dodanej do taryf biznesowych są usługi lokalizacyjne mające umożliwiać ustalenie położenia terminalu GSM. Usługami cieszącymi się zainteresowaniem firm handlowych są rozwiązania umożliwiające mobilne raportowanie sprzedaży i składanie zamówień. Handlowiec ma możliwość wykorzystania urządzenia typu palmtop do zebrania informacji, a dzięki transmisji GPRS przesłania danych z terenu do centrali. Takie rozwiązania mogą zostać zintegrowane z wewnętrznym systemem finansowo-księgowym i logistycznym przedsiębiorstwa. Kolejnym rozwiązaniem niedostępnym dla klientów indywidualnych są taryfy telemetryczne. W oparciu o takie rozwiązanie Wielkopolska Dyrekcja Dróg Publicznych zbudowała wraz z siecią Plus system ostrzegania o warunkach panujących na drogach.

— Taryfa telemetryczna jest stosowana do transmisji danych zbieranych w bardzo odległych punktach. Karty SIM są umieszczane w specjalnych urządzeniach transmisyjnych zbierających dane z czujników, czytników, sensorów i mierników. Usługa może być wykorzystywana przez firmy monitorujące, agencje ochrony, instytuty badawcze i służby publiczne — mówi Małgorzata Marcinkowska.

Przedstawiciele trzech operatorów zgodnie przyznają, że największym powodzeniem wśród klientów biznesowych cieszą się usługi pozwalające na tańsze rozmowy w obrębie zdefiniowanej grupy użytkowników.

— Redukcja kosztów połączeń w zamkniętej grupie jest jednym z podstawowych elementów oferty dla klientów biznesowych. Usługi pozwalające na obniżenie kosztów połączeń w zamkniętej grupie są szczególnie ważne dla dużych firm, których pracownicy wykonują wiele połączeń między sobą. Sieć korporacyjna pozwala w pełni kontrolować wydatki firmy — uważa Antoni Mielniczuk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Siłą taryf biznesowych są usługi dla firm