Słabe wsparcie dla polskiego CSR

opublikowano: 31-07-2012, 00:00

Zarządzanie: Jeśli chodzi o zachęty podatkowe dla firm angażujących się społecznie, pod wieloma względami jesteśmy daleko za Europą

Kolejne europejskie rządy zwracają coraz większą uwagę na społeczną odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility — CSR) i wprowadzają rozwiązania, które mają zwiększyć odsetek firm kierujących się tym modelem. Najczęściej są to ułatwienia dla przedsiębiorców i ulgi podatkowe. Jak w tym porównaniu wypada Polska? Bardzo przeciętnie, a w przypadku wielu rozwiązań jest daleko za innymi krajami.

Potwierdza to także zestawienie zachęt podatkowych z dziesięciu europejskich państw przygotowane przez firmę doradczą Accreo Taxand. Pokazuje ono, jak niewiele jest u nas takich ułatwień i jakich rozwiązań próżno szukać nad Wisłą.

Brakuje konkretnych narzędzi

Polskie prawo oferuje przedsiębiorcom drobne ulgi podatkowe, np. na zatrudnienie osób niepełnosprawnych, tworzenie nowych miejsc pracy w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE) czy darowizny na określone cele społeczne. Firmy mogą skorzystać także z inwestycji w zielone fundusze. Te rozwiązania mają jednak niewielkie znaczenie w codziennej praktyce biznesowej i nie dotykają podstawowych problemów gospodarczych, pracowniczych i środowiskowych.

— Wszystkie działania administracji związane z CSR są cenne, ale głównie mają formę miękkich aktywności promocyjnych czy integracyjnych. Wśród tylu licznych inicjatyw wyraźnie brakuje konkretnych narzędzi, jakimi dysponuje administracja, takich jak zmiany regulacyjne czy podatkowe — mówi Robert Sroka, szef projektów CSR w Accreo Taxand. I tak w polskim systemie podatkowym w 2012 r. nie zostały wprowadzone żadne znaczące ulgi czy zachęty podatkowe dla firm realizujących działania CSR.

— Jedna warta odnotowania ulga dotyczy zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych dla podmiotów korzystających z systemów przyczyniających się do poprawy efektywności energetycznej. Pewnego rodzaju zachęty przewidziane są także w przypadku inwestycji w odnawialne źródła energii w podatku rolnym, jak i akcyzowym — mówi Monika Lewandowska, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand.

CSR: można, ale czy trzeba?

Ale nawet wtedy zagraniczne firmy wciąż będą mogły korzystać ze znacznie liczniejszych, a przede wszystkim korzystniejszych zachęt podatkowych niż nasi przedsiębiorcy. Europejskie rządy najczęściej wprowadzają ułatwienia dotyczące inwestycji środowiskowych, działań charytatywnych i zatrudniania osób niepełnosprawnych. Przedsiębiorcy mogą też korzystać z wielu zwolnień i obniżek podatków i opłat. Oto kilka rozwiązań, których nie ma co szukać nad Wisłą.

W Belgii firmy zatrudniające pracowników zespołów badawczo-rozwojowych mogą skorzystać ze zwolnienia w wysokości 75 proc. podatku od ich wynagrodzeń, jeśli tylko zobowiążą się wydać zaoszczędzoną kwotę na działalność firmy.

Natomiast w Hiszpanii działa ulga na wykorzystanie zielonej energii — za budowę instalacji do jej pobierania można zmniejszyć swoje podatki od nieruchomości o 25 proc. W Finlandii firmy mogą odliczyć od podatku darowizny wspierające naukę, sztukę lub dziedzictwo narodowe do wysokości 250 tys. EUR. Wielka Brytania zwalnia nowe firmy działające na terenach o gorszej sytuacji gospodarczej z opłacania ubezpieczenia dla pierwszych 10 pracowników. Państwo odciąża tam firmy także przez zwolnienie z podatku inwestycji związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa pracowników. We Francji firmy tworzące żłobki i przedszkola korzystają z 50-procentowej ulgi podatkowej.

— W Polsce ograniczenie aktywności administracji w rozwoju CSR jedynie do miękkich promocyjnych działań odbierane jest przez biznes jednoznacznie: społeczną odpowiedzialnością zająć się można, ale niekoniecznie. Dopiero wyraźne sygnały wysłane do przedsiębiorców przez administrację chociażby w postaci zachęt czy ulg mogą zostać zauważone przez cały biznes, a nie tylko przez zainteresowane firmy. A przecież w działaniach administracji powinno chodzić o efekt skali — mówi Robert Sroka.

Biznes chce uproszczeń

To, że przedsiębiorcy oczekują pomocy od państwa, potwierdza także niedawne badanie „Cała prawda o polskim CSR” przeprowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), PwC i SMG/KRC. Na pytanie: „Co mogłyby zrobić instytucje państwowe, aby pomóc firmie realizować CSR”, aż 19 proc. firm odpowiedziało: obniżyć podatki lub wprowadzić ulgi podatkowe.

— Wielu przedsiębiorców oczekuje też uproszczenia, zmodyfikowania lub ujednolicenia przepisów, które obecnie są niejasne. Mają nadzieję na mniej biurokracji i szybsze załatwianie spraw w urzędach. Ale też wiele firm odpowiadało, że jedyne, co mogłyby im zrobić instytucje państwowe, to nie przeszkadzać — mówi Hanna Uhl, menedżer ds. badań z SMG/KRC.

Jakie będą kolejne obszary, w których w najbliższym czasie można spodziewać się ułatwień i zachęt podatkowych dla odpowiedzialnych przedsiębiorców? Według ekspertów, najpilniej trzeba wprowadzić zmiany w zaopatrywaniu się przez firmy w produkty u lokalnych dostawców, produkcji zdrowej żywności oraz odzysku i recyklingu opakowań.

— Brak działań w tych obszarach tworzy realną barierę dla firm. Bez wsparcia i promocji korzystania z usług lokalnych dostawców trudno o spójność i wzmocnienie lokalnego wzrostu ekonomicznego, zwłaszcza w słabiej rozwiniętych regionach — mówi Robert Sroka. Jego zdaniem, brak zachęt do tworzenia bardziej ekologicznych opakowań poza już obowiązującymi zasadami recyklingu powoduje, że rosnące koszty odzysku są przerzucane na konsumentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu