Słabnie polski duch przedsiębiorczości

Sylwia Wedziuk
opublikowano: 17-11-2011, 00:00

Aż 40 proc. Polaków chce otworzyć własną firmę, a jedynie 6 proc. z nich ją posiada. Czyżby zabrakło nam biznesowych chęci?

To dzięki przedsiębiorcom pozostajemy zieloną wyspą na mapie Europy. Tymczasem, jak wynika z badania przygotowanego dla Amway Europe oraz osób i organizacji współpracujących z PKPP Lewiatan, potencjał naszych przedsiębiorców może się wyczerpywać.

— Przedsiębiorczość Polaków jest czynnikiem dzięki któremu możliwy jest skok cywilizacyjny naszego kraju — mówił Zbigniew Gajewski z PKPP Lewiatan, podczas konferencji zorganizowanej przez Amway Polska i PKPP Lewiatan.

Dobre chęci

Badanie zostało przeprowadzone wśród 12 krajów europejskich, w tym Polski, w okresie od połowy sierpnia do końca września 2011 r. na próbie prawie 14 tys. osób. Wynika z niego, że ponad dwie trzecie (72 proc.) ankietowanych w dwunastu państwach wykazuje pozytywną postawę w stosunku do samozatrudnienia.

Najwyższe zanotowano w Danii (88 proc.), najniższe w Turcji (65 proc.). W Polsce jest to zaledwie 68 proc., z czego 32 proc. wyobraża sobie założenie własnej firmy, a 36 proc. nie jest w stanie sobie tego wyobrazić. Jeszcze większą przepaść między teoretycznym entuzjazmem a rzeczywistością pokazuje fakt, że jedynie 6 proc. respondentów w Polsce posiada własną firmę, choć 40 proc. chciałoby ją mieć.

Najważniejsze powody dla których Europejczycy rozpoczynają działalność gospodarczą,to niezależność od pracodawcy (46 proc. w Europie i 47 proc. w Polsce), oraz samorealizacja (38 proc. w Europie i 36 proc. w Polsce). Natomiast co czwarty Europejczyk, w tym także Polak, twierdzi, że motywacją do rozpoczęcia prowadzenia własnej firmy jest możliwość lepszego zrównoważeniażycia rodzinnego, zawodowego i czasu wolnego.

Co przeszkadza, co pomaga

Jedną z największych barier w podjęciu działalności gospodarczej zarówno dla Europejczyków, jak i samych Polaków jest brak wiedzy ekonomicznej (42 proc. Europejczyków i 46 proc Polaków). Ponadto 35 proc. ankietowanych w Europie oraz 40 proc. w Polsce ma wiele wątpliwości odnośnie własnych umiejętności i wiedzy, a także nie czuje się przygotowana do prowadzenia własnej firmy. Większość ankietowanych uważa, że potrzebna jest większa liczba programów edukacyjnych organizowanych przez instytucje publiczne, przeznaczonych dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej (59 proc. Europejczyków i 66 proc. Polaków).

W związku z tym, zdaniem ankietowanych, w prowadzeniu działalności gospodarczej bardzo ważna jest edukacja (69 proc. Europejczyków i 68 proc. Polaków). Swoje wykształcenie i szkolenia, przygotowujące do prowadzenia działalności biznesowej, bardzo dobrze oceniają Austriacy (56 proc.) i Szwajcarzy (52 proc.). Natomiast bez względu na dostępne oferty, 47 proc. respondentów z Europy i 49 proc. Polaków uważa, że nie są dobrze poinformowani o możliwościach edukacyjnych dla osób samozatrudnionych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu