Słowo roku: residence

Rynek kosztownych nieruchomości pęcznieje w tempie 60 proc. rocznie, obrastając w nowe nazewnictwo: high end, upper middle, residence.

Mieszkanie, którego 1 mkw. stanowi równowartość małej toyoty z salonu, przypada raczej na segment „high end” — rynek apartamentów luksusowych, a nie apartamentów po prostu, czyli „upper middle”. Wszystkich razem sprzedano w trzech pierwszych kwartałach 2017 r. więcej niż w całym 2016 r., a już sam ubiegły rok zanotował w tej dziedzinie skok — według danych Reas, obejmujących sprzedaż w stolicy, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Trójmieście.

Zobacz więcej

Fot.Wojciech Krynski-FORUM

W tych miastach sprzedaż lokali z ceną ofertową przekraczającą 17 tys. zł za mkw. wzrosła w ubiegłym roku o około 60 proc., natomiast ilość transakcji z trzech pierwszych kwartałów tego roku firma podsumowała już na 470 luksusowych mieszkań. Na koniec września, ponad dwie trzecie oferty tego segmentu w wymienionych pięciu miastach znajdowało się w granicach Warszawy, w której zresztą najjaskrawiej widoczny ma być podział na „high end” i „upper middle”. Na przygotowanej przez Reas mapce stolicy zielone kropki oznaczają zakątki o cenie 17-22 tys. zł za mkw., a czerwone — nieruchomości ze stawką powyżej 27 tys. zł za mkw. Zielone rozłożone są właściwie od lewej do prawej, czyli od okolic Woli aż za Wisłę, gdzie deweloper czerpać miał inspirację z uroków Saskiej

Kępy. Czerwonych punktów jest mniej i skoncentrowane są na lewym brzegu — najbardziej na Wschód jest apartamentowiec przy samej rzece z nazwą „The Tides”, chociaż niebudzący silnych skojarzeń z „Falowcem”. Żeby jednak określona realizacja wpadała do segmentu „high end”, sama czerwona kropka nie wystarczy — jak zaznacza Reas, kryterium cenowe jest pomocnicze względem miejsca i jakości nieruchomości. W pierwszych trzech kwartałach sprzedaż tych najlepszych kąsków na pięciu największych rynkach podsumowano więc na 222 mln zł, przy czym nabywcy w Warszawie płacili średnio 31 tys. zł za mkw. Hitem tego przedziału cenowego była stołeczna ulica Złota, a w segmencie „upper middle” najlepiej sprzedawały się mieszkania na Woli, w jednej z „residences”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Weronika Kosmala

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Słowo roku: residence