Sobieski bije rywali w USA

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 21-07-2009, 00:00

Najszybciej zwiększająca sprzedaż marka wódki w USA pochodzi z Polski. Wkrótce będzie grać w deblu.

Najszybciej zwiększająca sprzedaż marka wódki w USA pochodzi z Polski. Wkrótce będzie grać w deblu.

Choć alkoholowa grupa Belvedere (Sobieski) nie ma lekkiego życia, z uwagi na wysokie zadłużenie i problemy z wierzycielami, to jednak ma dla swoich akcjonariuszy także dobre wieści. Z najnowszego rankingu brytyjskiej firmy IWSR (International Wine and Spirit Record) wynika, że Sobieski, jest najszybciej rosnącą marką wódki na rynku USA. IWSR podaje, że Sobieski zdołał w 2008 r. zwiększyć sprzedaż w ogarniętych kryzysem USA aż o 410 proc., z 50 tys. 9-litrowych kartonów do 255 tys.

Jazda na dopalaczu

Niewielu rywali może się pochwalić trzycyfrowym wzrostem sprzedaży na tym rynku. Najbliższy wynik, zwyżkę o 247 proc., do 330 tys. kartonów, zanotowała wódka Ciroc z Francji. Tymczasem wiele znanych marek, takich jak Absolut, Grey Goose, Finlandia czy Stolicznaja, zanotowało w 2008 r. spadek sprzedaży. Choć Sobieski zdołał uszczknąć kawałek rynku wielkim rywalom, to do liderów sprzedaży na rynku amerykańskim brakuje mu jeszcze wiele długości. Sam Smirnoff Red sprzedał w 2008 r. 7,2 mln kartonów wódki. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że kariera Sobieskiego na rynku USA jest krótka (dwa lata). Może się więc wydawać, że to efekt nowości i relatywnie niska sprzedaż w 2007 r. pomogły tej marce w osiągnięciu tak imponującej dynamiki w 2008 r., którą trudno będzie powtórzyć w kolejnych latach. Zarząd Belvedere wierzy jednak w potencjał Sobieskiego.

— Sprzedaż w pierwszym półroczu tego roku udowadnia, że mamy do czynienia ze stałym wzrostem i możemy oczekiwać kolejnych imponujących liczb — informuje Krzysztof Tryliński, dyrektor generalny firmy Belvedere.

Szacuje, że sprzedaż wódki Sobieski na rynku amerykańskim w ciągu najbliższych 3 lat może sięgnąć nawet 3 mln 9-litrowych kartonów. Plany ekspansji międzynarodowej tej marki sięgają jednak dużo dalej, m.in. Chin i Indii. W jej promocji pomoże m.in. kontrakt reklamowy z Bruce’em Willisem, który został "ambasadorem marki Sobieski na świecie".

Wyborowa wróci do gry

Co ciekawe, w rankingu największych wódek na rynku amerykańskim brakuje słynnej Wyborowej, lecz ma to się wkrótce zmienić.

— Przejmując markę Stolicznaja w 2005 r., Pernod Ricard zdecydował się wycofać Wyborową z rynku USA. Zamiast tego rozwijał jej sprzedaż w Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Rynek USA jest jednak bardzo ważny i po przejęciu Absoluta Pernod Ricard zadecydował, że Wyborowa wróci na rynek amerykański. Mogę tylko zdradzić, że stanie się to niedługo i że będzie to mocne wejście — informuje Andrzej Szumowski, wiceprezes firmy Wyborowa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy