Tempo, w jakim przedsiębiorstwa zbierają i analizują dane, może stanowić sporą przewagę konkurencyjną. Jednak obieg informacji organizacji często kuleje.
- Obecnie w Polsce faktury w firmie są księgowane standardowo w ciągu 30 dni. We Francji trwa to nawet dwa razy dłużej. W efekcie zarządy nie mają aktualnych informacji o zrealizowanych płatnościach i sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Proces księgowania można jednak znacząco przyspieszyć, tak aby raporty o fakturach schodziły praktycznie na bieżąco. Nasz dotychczasowy rekord to 7 sekund od płatności do zaraportowania jej – mówi Arkadiusz Szwak, prezes i właściciel poznańskiego przedsiębiorstwa SpiceSolutions.
Powstało ono z przekształcenia kilkuosobowego działu digitalizacji działającej od kilkunastu lat i zatrudniającej 50 osób firmy księgowej Szwak i Spółka. Informatycy i kooperanci SpiceSolutions tworzą oprogramowanie przyspieszające obieg informacji w organizacjach.
- Nasze oprogramowanie umożliwia prowadzenie pełnej księgowości ponad 200 firmom i co miesiąc obsługuje do 100 tys. dokumentów. Co godzinę z tych programów korzysta 1,5 tys. użytkowników – mówi Arkadiusz Szwak.
Menedżer dodaje, że wydajność obsługi księgowej przy użyciu np. eCurcumy i eSaffrona jest aż o 250 proc. wyższa niż przeciętnie na polskim rynku.
Na razie większość klientów SpiceSolutions to przedsiębiorstwa polskie, ale są wśród nich coraz liczniejsze firmy zagraniczne. Z eCurcumy, eWasabi i innych programów korzystają podmioty z Włoch, Francji, Hiszpanii, ale również z tak egzotycznych państw jak Singapur czy Dominikana.
- Kontrakty z nimi to efekt międzynarodowych konferencji, w których uczestniczymy regularnie od 2018 r. i na których przedstawiamy nasze rozwiązania. Okazuje się, że nad podobnymi czasami obsługi od lat pracowały inne zagraniczne firmy. Zazwyczaj jednak nie udało się im osiągnąć takich efektów jak nam – mówi prezes SpiceSolutions.
Poznańska firma negocjuje i ma wkrótce podpisać kolejne umowy, tym razem z klientami z Grecji, Turcji i Hongkongu.
- Początkowo zakładaliśmy, że naszą zagraniczną ekspansję będziemy prowadzić przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, jednak tam zainteresowanie naszymi programami i generalnie digitalizacją w tym obszarze było nikłe. Diametralnie inaczej jest natomiast w Azji i teraz właśnie z tym kontynentem wiążemy nasze największe nadzieje. Zresztą nawet nazwy programów bardzo przypadły do gustu tamtejszym przedsiębiorcom – mówi Arkadiusz Szwak.
Firma rozwija się dzięki funduszom własnym i dotacjom. Jednak ten pionierski czas nie może trwać wiecznie. Dlatego na przełomie 2024 i 2025 r. może się zdecydować na emisję i debiut na rynku NewConnect warszawskiej giełdy.
SpiceSolutions to na razie niewielka spółka, o stosunkowo niskich przychodach. W 2023 r. sprzedaż firmy wyniosła zaledwie 2,05 mln zł (rok wcześniej 1,76 mln zł). Prezes liczy jednak na to, że w kolejnych latach przychody firmy będą dynamicznie rosły, o około 50 proc. rok do roku. W tym roku miałyby więc przekroczyć 3 mln zł, a w kolejnym sięgnąć 4,7-4,8 mln zł.
SpiceSolutions może się natomiast pochwalić bardzo wysoką rentownością. W 2022 r. jej zysk netto wyniósł prawie 0,5 mln zł, a w zeszłym blisko 0,6 mln zł.
- A te efekty osiągamy w ogóle bez działu... sprzedaży – podkreśla prezes.
