Sposób na kontrowersje

opublikowano: 24-02-2015, 00:00

Funkcjonowanie w tzw. grzesznej branży nie wyklucza prowadzenia działań z zakresu społecznej odpowiedzialności.

Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się ważna nie tylko dla inwestorów, udziałowców i pracowników. Często wizerunek firmy odpowiedzialnej decyduje o wyborze usługi czy zakupie towaru konkretnej firmy. Specyfika niektórych branż raczej przeszkadza niż pomaga w tworzeniu takiego obrazu. Jak przekonać, że firma produkującai sprzedająca papierosy, alkohol, broń może być społecznie odpowiedzialna? Zdaniem Aleksandry Stanek-Kowalczyk z Deloitte, działanie w kontrowersyjnej branży nie wyklucza społecznej odpowiedzialności.

— Każda działalność biznesowa ingeruje w środowisko naturalne i wywiera na nie negatywny wpływ. Oczywiście, ze względu na specyfikę działalności, będzie on większy w przypadku branży takich jak wydobywcza, chemiczna, czy paliwowo energetyczna, a mniejszy w firmach usługowych. Ważne, aby firma koncentrowała swoje działaniaCSR tam, gdzie jej wpływ jest największy, bo może to przynieść korzyści zarówno jej, jak i otoczeniu — uważa Aleksandra Stanek-Kowalczyk. Podkreśla, że dobrze jest, jeśli projekty CSR firm z kontrowersyjnych sektorów wiążą się z ich działalnością.

— Wszystkie działania CSR, także te prowadzone w bardziej kontrowersyjnych sektorach powinny wiązać się z działalnością firmy i z jednej strony wspierać rozwój biznesu. Z drugiej zaś pomagać zarządzać wpływem firmy na otoczenie — dodaje Aleksandra Stanek-Kowalczyk.

Z drugiej strony, jedno z badań przeprowadzonych na potrzeby pracy licencjackiej na holenderskim Uniwersytecie w Tilburgu wskazuje, że inwestorzy instytucjonalni mniej chętnie wspierają firmy z kontrowersyjnych branż, nawet jeśli prowadzą działania CSR. Pod lupę wzięto ponad 2 tys. spółek z tych sektorów, a dane analizowano z lat 1995-2009.

Firmy podzielono na dwie grupy. W pierwszej umieszczono tzw. grzeszne branże: zbrojeniową, hazardową, alkoholową i tytoniową, które stanowiły 10 proc. całej próby. W drugiej znalazły się pozostałe spółki z kontrowersyjnychbranż (głównie paliwowa i biotechnologiczna). W przypadku tych ostatnich zaobserwowano nieznaczną, ale pozytywną zależność. Podejmowanie działań CSR przez te spółki zachęciło — chociaż niewielu — inwestorów instytucjonalnych do inwestycji. Podkreślono jednak, że byli to głównie mniejsi inwestorzy. Takiego efektu nie zaobserwowano jednak w przypadku firm z „grzesznych branż”.

Z drugiej strony, inne badania przeprowadzone na próbie amerykańskich firm z kontrowersyjnych sektorów również w latach 1995-2009 wskazują, że wcale nie powinno to zniechęcać tych spółek do podejmowania działań CSR. Analiza przeprowadzona w Leavy School of Business (Uniwersytet Santa Clara) oceniła, że działania CSR podejmowane przez firmy z tych branż mają pozytywny wpływ na ich wyniki finansowe. Jak podkreśla Aleksandra Stanek-Kowalczyk coraz więcej inwestorów wierzy, że firmy, które swój biznes opierają o zasady CSR, efektywnie zarządzają ryzykami społecznymi i środowiskowymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu