Spotify wzięło na wspomnienia

Popularny serwis muzyczny świętuje w październiku 10. urodziny. Jak to przy rocznicach — zaczął wspominać minione lata

Im więcej wiosen na koncie, tym więcej wspomnień do przywoływania. Na ogół, bo niektórzy mają bardziej, a inni mniej ciekawe życiorysy. Najlepiej wspomina się na imprezach urodzinowych. Wtedy wszystko nabiera kolorytu. Gdyby przenieść tę opowieść na firmy, to Spotify organizuje raczej „kinder party”.

Spotify
Spotify
Fot. Bloomberg

Ale i tak jest co wspominać, bo w internetowej rzeczywistości nawet skromna dekada może okazać się ważną kartą w dziejach. Przecież Facebook ma dopiero 14 lat, więc jest nastolatkiem, Google obchodził niedawno szumny jubileusz 20-lecia, a Amazon ma 24 lata, więc jest w kwiecie wieku.

Daniel Ek i Martin Lorentzon założyli Spotify, serwis internetowy oferujący dostęp do muzyki w strumieniu, w 2008 r. w Sztokholmie. Idea była prosta — zaoferować ludziom łatwy i legalny dostęp do muzyki, żeby nie musili przechodzić na złą stronę mocy i piracić utworów. Na rynku takich usług jest spory tłok, bo o dostęp do ludzkich uszu walczą m.in. starsze Deezer i Pandora oraz młodsze Tidal i Apple Music. Zajmijmy się jednak jubilatem. Z okazji swojej pierwszej dekady Spotify przygotował listę najpopularniejszych artystów i piosenek. Na czele tej pierwszej wylądował kanadyjski raper Drake, który wyprzedził angielskiego piosenkarza Eda Sheerana i trzymającego formę Eminema, który przyciąga różne generacje fanów. Niektórzy zauważają, że w pierwszej dziesiątce rankingu artystów dominują mężczyźni. Jedynymi kobietami są Rihanna i Ariana Grande. Ed Sheeran odegrał się na Drake’u w zestawieniu najczęściej słuchanych piosenek.

Jego hit „Shape of You” wyprzedził „One Dance” rapera. Do czołówki Sheeran wepchnął jeszcze utwór „Thinking Out Loud”. Tyle artystycznych wrażeń, pora zajrzeć za kulisy biznesowe. Spotify poinformował, że obecnie ma 180 mln aktywnych słuchającychmiesięcznie, którzy korzystają z serwisu w 65 krajach. Firma od początku swojego istnienia wypłaciła już około 10 mld EUR w ramach zapłaty za prawa autorskie do streamowanych utworów. W zasobach serwisu jest już prawie 40 mln piosenek i podcastów oraz ponad 3 mld playlist.

Spółka zadebiutowała w kwietniu na Wall Street. Inwestorzy wycenili akcje na otwarciu na 165,9 USD, co dawało kapitalizację rynkową na poziomie 29,5 mld USD. Ostatnio kurs oscylował wokół 150 USD. Zarabia na reklamach i płatnej wersji, w której nie ma reklam.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane