Spotify wzięło na wspomnienia

Popularny serwis muzyczny świętuje w październiku 10. urodziny. Jak to przy rocznicach — zaczął wspominać minione lata

Im więcej wiosen na koncie, tym więcej wspomnień do przywoływania. Na ogół, bo niektórzy mają bardziej, a inni mniej ciekawe życiorysy. Najlepiej wspomina się na imprezach urodzinowych. Wtedy wszystko nabiera kolorytu. Gdyby przenieść tę opowieść na firmy, to Spotify organizuje raczej „kinder party”.

Szwedzki serwis oferuje pracę od Sztokholmu po Nowy Jork, do wzięcia jest kilkaset posad. Użytkownicy mogą słuchać muzyki za darmo (z reklamami) lub w wersji premium bez ograniczeń za 19,99 zł miesięcznie
Zobacz więcej

SPOTIFY SZUKA LUDZI:

Szwedzki serwis oferuje pracę od Sztokholmu po Nowy Jork, do wzięcia jest kilkaset posad. Użytkownicy mogą słuchać muzyki za darmo (z reklamami) lub w wersji premium bez ograniczeń za 19,99 zł miesięcznie Fot. Bloomberg

Ale i tak jest co wspominać, bo w internetowej rzeczywistości nawet skromna dekada może okazać się ważną kartą w dziejach. Przecież Facebook ma dopiero 14 lat, więc jest nastolatkiem, Google obchodził niedawno szumny jubileusz 20-lecia, a Amazon ma 24 lata, więc jest w kwiecie wieku.

Daniel Ek i Martin Lorentzon założyli Spotify, serwis internetowy oferujący dostęp do muzyki w strumieniu, w 2008 r. w Sztokholmie. Idea była prosta — zaoferować ludziom łatwy i legalny dostęp do muzyki, żeby nie musili przechodzić na złą stronę mocy i piracić utworów. Na rynku takich usług jest spory tłok, bo o dostęp do ludzkich uszu walczą m.in. starsze Deezer i Pandora oraz młodsze Tidal i Apple Music. Zajmijmy się jednak jubilatem. Z okazji swojej pierwszej dekady Spotify przygotował listę najpopularniejszych artystów i piosenek. Na czele tej pierwszej wylądował kanadyjski raper Drake, który wyprzedził angielskiego piosenkarza Eda Sheerana i trzymającego formę Eminema, który przyciąga różne generacje fanów. Niektórzy zauważają, że w pierwszej dziesiątce rankingu artystów dominują mężczyźni. Jedynymi kobietami są Rihanna i Ariana Grande. Ed Sheeran odegrał się na Drake’u w zestawieniu najczęściej słuchanych piosenek.

Jego hit „Shape of You” wyprzedził „One Dance” rapera. Do czołówki Sheeran wepchnął jeszcze utwór „Thinking Out Loud”. Tyle artystycznych wrażeń, pora zajrzeć za kulisy biznesowe. Spotify poinformował, że obecnie ma 180 mln aktywnych słuchającychmiesięcznie, którzy korzystają z serwisu w 65 krajach. Firma od początku swojego istnienia wypłaciła już około 10 mld EUR w ramach zapłaty za prawa autorskie do streamowanych utworów. W zasobach serwisu jest już prawie 40 mln piosenek i podcastów oraz ponad 3 mld playlist.

Spółka zadebiutowała w kwietniu na Wall Street. Inwestorzy wycenili akcje na otwarciu na 165,9 USD, co dawało kapitalizację rynkową na poziomie 29,5 mld USD. Ostatnio kurs oscylował wokół 150 USD. Zarabia na reklamach i płatnej wersji, w której nie ma reklam.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Spotify wzięło na wspomnienia