Sprzedawca okularów pokonał Apple

Najbardziej innowacyjna firma świata to Warby Parker. Na kolejnych miejscach Apple, Google i HBO

Warby Parker to założony w 2010 r. amerykański producent okularów, którego roczne przychody sięgają ponad 100 mln USD. Apple tylko w ostatnim kwartale zanotował ich 74,6 mld USD. Dawid pokonał jednak Goliata

David Gilboa (z prawej) kilka lat temu zostawił w samolocie okulary warte 700 USD i wtedy wpadł na pomysł zrewolucjonizowania branży. Gilboa funkcję prezesa firmy łączy z Neilem Blumenthalem (z lewej), ale Warby Parker ma jeszcze dwóch innych współzałożycieli, którzy nie chcieli być prezesami i odsunęli się na bok.
Zobacz więcej

ZARZĄD WIDZI PODWÓJNIE:

David Gilboa (z prawej) kilka lat temu zostawił w samolocie okulary warte 700 USD i wtedy wpadł na pomysł zrewolucjonizowania branży. Gilboa funkcję prezesa firmy łączy z Neilem Blumenthalem (z lewej), ale Warby Parker ma jeszcze dwóch innych współzałożycieli, którzy nie chcieli być prezesami i odsunęli się na bok. Bloomberg

— Warby Parker został zwycięzcą rankingu najbardziej innowacyjnych firm, przygotowanego przez magazyn „Fast Company”. Zwykle bywa tak, że znani detaliści próbują swoich sił w handlu internetowym, natomiast firmy, które narodziły się w internecie, trzymają się sieci jako swojego naturalnego środowiska. Warby Parker wystartował w sieci, ale teraz z powodzeniem otwiera kolejne butiki w świecie rzeczywistym. Firmę założyło czterech kolegów ze studiów, po tym jak jeden z nich zostawił w samolocie okulary znanej marki warte 700 USD.

— Ta technologia ma już 800 lat. Nie ma sensu, żeby płacić tak dużo za nowe okulary — wspomina David Gilboa, jeden z twórców marki Warby Parker. Potrzeba jest matką wynalazków i tym razem rzeczywistość po raz kolejny to potwierdziła. Przyjaciele przyjrzeli się branży.

Okazało się, że jej wartość szacowana jest nawet na 65 mld USD rocznie, a dominującym producentem jest włoski koncern Luxottica, który produkuje znane marki, w tym słynne Ray-Bany. „Kupowanie okularów powinno być łatwe i przyjemne. Po zakupie powinieneś być szczęśliwy i dobrze wyglądać, mając jeszcze pieniądze w kieszeni” — czytamy na stronie internetowej Warby Parker. Warby Parker oferuje kilka sposobów zakupu. Firma za darmo wysyła klientowi pudełko z pięcioma modelami wybranych przez niego oprawek, pokrywa też koszt powrotnej przesyłki próbnego pakietu.

Nabywca kupuje później wybraną parę w internecie. Drugim sposobem jest skorzystanie z „wirtualnego lustra”, czyli programu, który nakłada oprawki na wgrane zdjęcie klienta. Tradycyjni okularnicy mogą po prostu odwiedzić butik firmy. Większość okularów można kupić za 95 USD, w cenę wliczone są szkła korekcyjne. Koncepcja okazała się strzałem w dziesiątkę. Firma sama projektuje okulary. Otwiera też modne butiki i współpracuje z organizacjami dobroczynnymi, które dostarczają okulary w zapomniane części świata. Pomogły gwiazdy — z okularami Warby Parker na nosie paradowała m.in. prezenterka Oprah Winfrey czy znani aktorzy: John Hamm z serialu „Mad Men” oraz idol nastolatek Ryan Gosling.

Warby Parker szturmuje starą branżę, w której wpływy były już rozdzielone. To wystarczyło do wygrania rankingu znanego magazynu, który specjalizuje się w wyszukiwaniu innowacyjnych perełek i sam stawia na innowacyjność. Na podium wskoczył także koncern Apple, producent iPoda, iPhone’a i iPada, czyli gadżetów, które dokonały rewolucji w wielu branżach. Apple niedługo wprowadzi na rynek inteligentny zegarek, a według mediów w ciągu najbliższych kilku lat spróbuje zagrozić potentatom branży motoryzacyjnej, w tym innowacyjnym firmom — Tesli (17. miejsce w rankingu) oraz Toyocie (18.).

W czołówce zestawienia „Fast Company” znalazła się też amerykańska organizacja Color of Change, która lobbuje na rzecz afroamerykańskiej społeczności i za samą nazwę powinna zbierać laury. Nie zabrakło miejsca dla kanału telewizyjnego HBO, linii lotniczych Indigo oraz producenta platformy komunikacyjnej Slack.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu