Sprzedaż aut rośnie od niemal dwóch lat

opublikowano: 08-03-2017, 22:00

W lutym 2017 r. zarejestrowano ponad 43 tys. aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.

Miesięczne wyniki sprzedaży samochodów (porównując rok do roku) poprawiają się już 23 miesiące z rzędu — wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) sporządzonego na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. W lutym 2017 r. sprzedano nieco ponad 43 tys. aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5 t. To najlepszy wynik w drugim miesiącu roku od 10 lat.

Wyświetl galerię [1/2]

Skoda fabia - lider w Polsce

Skoda

W porównaniu z lutym 2016 r. wzrost nowych rejestracji w tym segmencie sięgnął 12,5 proc., a porównaniu ze styczniem 2017 r. — 2,7 proc. Przez dwa pierwsze miesiące 2017 r. sprzedano o 14,8 proc. (85 tys.) nowych pojazdów w tej grupie więcej niż w takim samym okresie 2016 r. Przy czym wzrost dotyczy przede wszystkim sprzedaży samochodów osobowych. Pojazdów dostawczych w lutym 2017 r. sprzedano bowiem 4653, czyli tylko o 0,7 proc. więcej niż w lutym 2016 r, a w okresie styczeń-luty wyniki 2017 r. (8511 aut) są nawet o 1,1 proc. gorsze niż w pierwszych dwóch miesiącach 2016 r.

PZPM zwraca jednak uwagę, że po słabszym styczniu w lutym udało się zatrzymać spadek rok do roku, który utrzymywał się od września 2016 r. Natomiast w segmencie samochodów osobowych wzrost wyniósł 14,2 proc. (luty 217 r. do lutego 2016 r. ) i 16,9 proc. w okresie styczeń-luty w obu latach. Jak informuje PZPM, na wyniki dobrej sprzedaży na początku roku wpływają nowe propozycje dealerów i oferty dotyczące poprzedniego rocznika. W lutym 2017 r. atrakcyjne oferty już wygasały, zmniejszając zainteresowanie klientów indywidualnych. Dlatego kupili w tym miesiącu 14,1 tys. samochodów, czyli o 11 pkt proc. mniej niż w styczniu. W porównaniu do lutego 2016 r. wynik jest jednak lepszy o 7,3 proc.

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w lutym 52 samochody elektryczne lub z napędem hybrydowym plug-in (o 14 więcej niż rok wcześniej) i 1544 hybrydy (o 131 proc. więcej niż w lutym 2016 r.). Największa część rynku (88 proc.) należy do marek popularnych. Wzrost rejestracji w tej grupie wyniósł 13,6 pkt proc. i to ten segment — według PZPM — dyktuje tempo rozwoju całego rynku. Dobre wyniki odnotowano także w segmencie premium (wzrost o 18,4 pkt proc.), na który przypadło 12 proc. rynku.

Najpopularniejszą marką w lutym 2017 r. była Toyota, która sprzedała 4,6 tys. aut, o 21,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Podobny wzrost odnotowały trzeci Volkswagen (3,6 tys. aut) i Opel (3,3 tys.). Drugie miejsce zajęła Skoda z wynikiem 4,5 tys. nowych rejestracji i 4,5-procentowym wzrostem wobec lutego 2016 r. W pierwszej piątce tylko Ford odnotował gorszy wynik — niecałe 2,3 tys. sprzedanych aut, co oznacza spadek o 1,5 pkt proc.

Po pierwszych dwóch miesiącach 2017 r. liderem pozostaje Skoda. Sprzedała ponad 9,7 tys. aut, czyli o 8,8 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Toyota jednak depcze po piętach czeskiemu producentowi. Sprzedała w tym czasie prawie 9,6 tys. samochodów (wzrost o 26,1 pkt proc. rok do roku). Równie duży wzrost procentowy odnotował Volkswagen, który jednak sprzedał około 2 tys. pojazdów mniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu