Polskie MŚP wygenerowały 5,1 mld zł przychodów z eksportu na Amazon, sprzedając średnio 70 produktów na minutę w całym 2024 r. To pokazuje, że w dobie globalnej konkurencji integracja technologii, logistyki i marketingu staje się kluczem do przekraczania granic bez pomnażania kosztów operacyjnych. A polscy przedsiębiorcy potrafią to robić coraz skuteczniej.
Szczególnie istotny z perspektywy operacyjnej jest model Fulfilment by Amazon (FBA). Outsourcing łańcucha logistycznego – od magazynowania, przez pakowanie, wysyłkę, obsługę klienta w lokalnych językach oraz ewentualnych zwrotów – pozwala na prowadzenie sprzedaży bez kapitałochłonnych inwestycji w infrastrukturę. Pomóc w tym mają również dodatkowe zachęty, jak np. 50 proc. rabatu na FBA. Nowym sprzedawcom Amazon oferuje również pierwsze 6 miesięcy bez opłat abonamentowych i prowizji.
Sprzedawcy zyskują także dostęp do narzędzi AI i zaawansowanych algorytmów do promocji i budowania widoczności produktów. Amazon Ads umożliwia precyzyjne zarządzanie budżetem reklamowym oraz definiowanie grup docelowych i wybór efektywnych formatów reklamowych. Niezbędną wiedzę o tym, jak skutecznie korzystać z tych narzędzi dostarcza Seller University – bezpłatna platforma edukacyjna, która krok po kroku uczy, jak w pełni wykorzystać potencjał eksportowy.
Działamy zgodnie z zasadą „globalnie spójne, lokalnie istotne". Dopasowujemy naszą strategię do lokalnych preferencji polskich konsumentów, a te wskazują, że pochodzenie ma znaczenie. Dlatego rozwijamy sklep Polskie Marki na Amazon.pl, w którym dostępnych jest już ponad 1000 rodzimych brandów. Wśród nich zarówno duże firmy, jak i mniejsze marki. To miejsce zwiększa widoczność produktów i pozwala budować rozpoznawalność.
Amazon od dekady wspiera rozwój gospodarczy Polski, a od czterech lat – dzięki Amazon.pl – ułatwia lokalnym przedsiębiorcom skalowanie biznesu w Europie i na całym świecie. Efekt? W 2024 r. 90 proc. polskich MŚP operujących na Amazon prowadziła sprzedaż zagraniczną, a 55 proc. z nich ma siedzibę w mniejszych miejscowościach. To pokazuje, że sprawdzone mechanizmy i zautomatyzowane procesy pozwalają wyeliminować tradycyjne bariery rozpoczęcia sprzedaży zagranicznej, które wcześniej stanowiły przewagę konkurencyjną wyłącznie dużych podmiotów.