Sprzedaż platformowa

Platformy faktoringowe umożliwiają sprzedaż pojedynczych fakturo niewielkiej wartości

Na rynku pojawiają się platformy umożliwiające internetową sprzedaż wierzytelności. Odbywa się to na zasadzie aukcji — faktura trafia do kupującego, który zaoferował sprzedającemu najlepsze warunki finansowe. Sprzedający może jednak ustalić minimalne warunki odkupu faktury i określić formę faktoringu. Platformy różnią się jednak opłatami albo ograniczeniami przy sprzedaży faktur. Arkadiusz Kleszcz, prezes Faktoramy (platforma działa od listopada 2013 r.), mówi, że jej system jest przeznaczony dla firm, które chcą zachować płynność finansową i wcześniej otrzymywać płatność za dostarczone towary lub usługi, a także dla podmiotów, które mają nadwyżki finansowe i chcą uzyskać wysokie stopy zwrotu. Wśród potencjalnych klientów są nie tylko mikro- i małe firmy, ale również przedsiębiorstwa średniej wielkości, które z różnych przyczyn nie otrzymały do tej pory atrakcyjnej oferty. Dzięki platformie mogą sprzedać pojedyncze faktury nawet niewielkiej wartości bez konieczności podpisywania długoterminowej umowy. Platforma umożliwia tylko obrót fakturami krajowymi — wystawcą faktury i płatnikiem muszą być przedsiębiorstwa zarejestrowane w Polsce.

Dolny limit wartości faktury, która może być wystawiona na aukcję, to 1 tys. zł. Prowizja dla platformy to 0,5 proc. wartości faktury, ale nie mniej niż 50 zł. Rejestracja i weryfikacja użytkownika jest darmowa, sprzedający nie płaci też za aukcje, które zakończyły się bez wskazania zwycięzcy. Dyskonto dla inwestora ustala sprzedający, najczęściej to 2 proc. wartości faktury.

— Z usług naszej platformy korzystają inwestorzy prywatni oraz instytucjonalni. Zabezpieczeniem aukcji jest tzw. uznanie długu, czyli dokument podpisany przez płatnika faktury, poświadczający, że faktura jest bezsporna, tzn. że płatnik nie ma zastrzeżeń co do dostarczonych dóbr lub wykonanych usług. W dokumencie tym potwierdzone zostaje również, że faktura nie będzie kompensowana oraz że zostanieuregulowana we wskazanym terminie. Poza tym w trakcie aukcji płatnik wyraża zgodę na dokonanie cesji — opowiada Arkadiusz Kleszcz. Nieco inaczej wygląda to w przypadku platformy Gepard.co, która poza aukcjami faktoringowymi umożliwia też korzystanie z giełdy wierzytelności i analizatora zdolności kredytowej. Użytkownik tego systemu musi zapłacić roczny abonament, który wynosi 299 zł za moduł aukcji faktoringowych. Może jednak dostać rabat, np. za zakup pakietu abonamentów. Prowizja dla platformy różni się zależnie od wartości faktury wystawionej na aukcji — od 0,99 proc. do 0,16 proc., ale nie mniej niż 19,80 zł. Im wyższa wartość faktury, tym niższa prowizja.

— Nie jesteśmy stroną transakcji, ale nie chcemy też być wyłącznie tablicą ogłoszeniową. Platforma pośredniczy w całym procesie od początku do końca i wymaga zatwierdzenia umów faktoringowych kwalifikowanym podpisem elektronicznym, co także zwiększa bezpieczeństwo transakcji. Jedynym ograniczeniem jest to, że wartość faktury nie może być niższa niż 100 euro — mówi Wojciech Gawroński, prezes Gepard.co.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Sprzedaż platformowa