Standardy w rekrutacji

KAROLINA ADAMIEC-VOOK wiceprezes ds. rekrutacji Polskie Forum HR
opublikowano: 17-03-2014, 00:00

KOMENTARZ

Polskie Forum HR przyjęło Dekalog Konsultanta, czyli zbiór zasad, których powinien przestrzegać każdy konsultant ds. rekrutacji. Naszą inicjatywę kierujemy do całego rynku, bo chcemy pokazać, jak powinna przebiegać rekrutacja, czyli czego powinno się oczekiwać i wymagać od konsultantów (rekruterów), a także do nich samych, dając im narzędzie, które ułatwi codzienną pracę.

Główne zasady są doprecyzowane w podpunktach, w których są zarówno normy wynikające z przepisów, np. „Dbaj o poufność danych kandydata na każdym etapie rekrutacji i po jej zakończeniu”, jak również dobre praktyki, np. „Dbaj o dobre relacje z kandydatem również po zakończeniu procesu (bez względu na jego wynik)”, „Dawaj dobre świadectwo zawodowi i branży, dbaj o jego powagę i godność oraz bądź wzorem do naśladowania”.

Choć część zapisów może się wydawać oczywista, nie wszyscy konsultanci działają według tych reguł.

Zdarza się, że kandydaci narzekają na brak informacji zwrotnych od konsultanta. Często postępowanie specjalisty ds. rekrutacji może być brzemienne w skutki dla kandydata. Dzieje się tak, gdy rekruter bez porozumienia z kandydatem rozsyła jego życiorys do różnych firm lub sprawdza jego referencje u pracodawcy.

Zapisy Dekalogu Konsultanta określają nie tylko relacje z kandydatem, ale również relacje z klientem.

To konsultant jest wizytówką agencji zatrudnienia i jego postawa świadczy o jej profesjonalizmie lub jej braku. Dla klienta jest np. ważne, żeby podczas współpracy z agencją lub po jej zakończeniu (przez okres ustalony w umowie) żaden konsultant nie pozyskiwał aktywnie jego pracowników.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Oprócz relacji z kandydatem i klientem poruszyliśmy też sprawy podejścia do własnego rozwoju, możliwości i ograniczeń, a także zasad współpracy z konkurencją. Dekalog może być dla konsultantów kodeksem postępowania, a klientom uświadomić, czego mogą oczekiwać od specjalistów ds. rekrutacji, z którymi współpracują. W ten sposób chcemy edukować uczestników rynku.

Polskie Forum HR jest to związek agencji zatrudnienia, który działa od 2002 r. Naszą misją jest wyznaczanie i podnoszenie standardów w branży agencji zatrudnienia. Początkowo skupialiśmy się na pracy tymczasowej, ale gdy branża rekrutacji stałych zaczęła się szybciej rozwijać, dostrzegliśmy potrzebę działania na rzecz rozwoju tej dziedziny działalności agencji. W 2010 r. powołaliśmy sekcję rekrutacji, która skupia firmy rekrutacyjne działające na polskim rynku. Dotąd przygotowaliśmy dla nich dwa przedsięwzięcia: certyfikację konsultantów oraz studia podyplomowe Rekrutacja i selekcja na Akademii Leona Koźmińskiego. Dekalog Konsultanta to nasza najnowsza inicjatywa. [DCZ]

To konsultant jest wizytówką agencji zatrudnienia i jego postawa świadczy o jej profesjonalizmie lub jej braku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAROLINA ADAMIEC-VOOK wiceprezes ds. rekrutacji Polskie Forum HR

Polecane