Stare tory, stary tabor

Marcin Bołtryk
opublikowano: 26-06-2008, 00:00

Za mało remontów torowisk i zbyt wiekowy tabor. To obraz polskich kolei według Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).

Za mało remontów torowisk i zbyt wiekowy tabor. To obraz polskich kolei według Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).

Z dokumentu „Wstępna ocena bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce w 2007 roku” nie tchnie optymizmem. Stan techniczny szyn, znajdujących się w dyspozycji PKP PLK, nadal jest marny. Jak to określili autorzy raportu, „liczba wykonywanych robót utrzymaniowo-naprawczych jest niedostateczna”. „Wynikające z cykli naprawczych roczne potrzeby napraw głównych torów wynoszą około 1390 km, natomiast w 2007 roku wykonano ich 642,7 km (w roku 2006 — 380 km). Potrzeby roczne wymian rozjazdów wynoszą około 2490 szt., natomiast w roku 2007 wymieniono 446 rozjazdów (w roku 2006 tylko 242 rozjazdy)” — czytamy w raporcie.

Ograniczenia i wagony

W Polsce jest ponad 31,2 tys. kolejowych budowli inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, tuneli, przepustów i ścian oporowych). Z tego jednak tylko 26 117 budowli inżynieryjnych znajduje się na czynnych liniach kolejowych.

Dla zapewnienia właściwej eksploatacji co roku robotami zapobiegawczymi powinno być objęte 25 proc. wszystkich obiektów, natomiast konserwacją więcej niż połowa. Jeśli nie ma możliwości wykonania wymaganych robót, to dla zachowania bezpieczeństwa ruchu wprowadzane są ograniczenia prędkości — piszą autorzy raportu. Na koniec 2007 r. na polskiej sieci kolejowej obowiązywało 5238 ograniczeń, o 383 więcej niż rok wcześniej.

Nadal poważnym problemem polskich kolei pozostaje stan taboru wykorzystywanego przez przewoźników. Jest on dość mocno wyeksploatowany. Średni wiek lokomotyw elektrycznych i spalinowych przekracza 30 lat, a wagonów towarowych 25 lat. Rozwiąza- nia techniczne stosowane w pojazdach poruszających się po polskich torach były nowoczesne… pod koniec lat 70.

Modernizacje i zakupy

Podobnie sytuacja wygląda w przypadków wagonów do przewozów pasażerskich. Tu średni wiek eksploatacji wynosi ponad 29 lat w ruchu regionalnym i ponad 22 lata w ruchu dalekobieżnym. W tym przypadku fakt, że sprzęt jest tak bardzo wyeksploatowany, przekłada się bezpośrednio nie tylko na samo bezpieczeństwo podróży, lecz także na jej komfort.

Działania zaradcze

Według raportu UTK w 2007 r. wdrożono wiele działań, które mają doprowadzić do tego, by jazda pociągów była bezpieczniejsza.

Ryszard Wnukowski z PKP Cargo zapewnia, że tabor — choć wysłużony — jest nadal bezpieczny.

— W grudniu 2007 roku po raz pierwszy od lat zakupiliśmy nowe lokomotywy dwusystemowe. Posiadany przez nas sprzęt jest systematycznie modernizowany. Kupujemy także nowe wagony. W tej chwili najbardziej potrzebny jest zakup wagonów specjalistycznych, m.in. służących do przewozu kontenerów — mówi Ryszard Wnukowski

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu