Stosuj metody statystyczne

Piotr Gocki
16-01-2001, 00:00

Stosuj metody statystyczne

Przedsiębiorstwa, które doceniły stosowanie metod statystycznych w zarządzaniu systemowym, osiągają lepsze wyniki finansowe. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: ponieważ potrafią efektywnie sterować procesami, obniżając w ten sposób koszty wytwarzania i podnosząc jakość swoich wyrobów. To w rezultacie satysfakcjonuje klienta, który chce przecież kupować wyroby tanie, niezawodne i wysokiej jakości. Jeżeli chcesz, żeby twoje produkty takie właśnie były, przeanalizuj własne potrzeby i możliwości w zakresie stosowania metod statystycznych. Wyznacz w swojej organizacji osoby odpowiedzialne za ich efektywne wdrożenie i nadzorowanie. Pomoże ci w tym punkt nr 4.20 normy PN-ISO 9001:1996 pt. „Metody statystyczne”. Przeczytaj go i odpowiedz sobie na zadane poniżej pytania.

1. Czy w dokumentacji systemowej zawarłeś ustalenia dotyczące określania potrzeb z zakresu metod statystycznych?

2. Czy ustaliłeś zasady wprowadzania i nadzorowania metod statystycznych?

3. Czy otrzymywane dane poddajesz analizie?

4. Czy wyniki tych analiz stanowią podstawę do podjęcia działań korygujących?

To już ostatni z elementów normy ISO 9001, określającej wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością. Jeśli spełniłeś wszystkie wymagania, o których wspominaliśmy na łamach „PB”, to nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć spokojnego auditu certyfikacyjnego i sukcesów w biznesie przez cały nowy wiek. Polecam przystąpienie do wstępnego auditu, którego zadaniem jest pomoc w lepszym przygotowaniu się do auditu certyfikacyjnego. Większość jednostek certyfikacyjnych oferuje taką usługę. Po pozytywnym audicie Twój system zarządzania jakością zostanie zweryfikowany przez najsurowszego auditora, którym jest klient. Uzyskanie certyfikatu to dopiero początek przygody z jakością, teraz powinieneś doskonalić swój system zarządzania, co może przynieść korzyści w postaci:

1. Zapewnienia jakości wymaganej przez rynek, czyli:

- uzyskanie zadowolenia klienta,

- zwiększenie konkurencyjności,

- doskonalenie wyrobu i organizacji.

2. Zwiększenia opłacalności, przez:

- obniżenie kosztów dzięki zapobieganiu powstawaniu wad, a nie ich wykrywaniu,

- podnoszenie zysku dzięki wysokiej jakości,

- usuwanie słabych punktów organizacji.

3. Zmniejszenie ryzyka z tytułu odpowiedzialności za wyrób (patrz: zmiany w ustawodawstwie polskim).

4. Zdobycie zaufania klienta, przez: prowadzenie udokumentowanego i certyfikowanego systemu zarządzania jakością.

Zapraszam do lektury następnych artykułów na łamach „Pulsu Biznesu”, tym razem

poświęconych wymaganiom normatywu QS 9000.

Piotr Gocki

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Gocki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Stosuj metody statystyczne