Strategia, czyli w czym firma jest najlepsza

Michel Muszyński
opublikowano: 2002-04-26 00:00

Jesteśmy we wszystkich dziedzinach po prostu najlepsi! — odpowiedział mój dobry warszawski przyjaciel, kiedy zapytałem go, czym charakteryzuje się strategia jego przedsiębiorstwa. — To bardzo ładnie brzmi, czy jednak jest rzeczywiście możliwe? — spytałem z dużą dozą niedowierzania.

„ Wiem, że tego nie jesteś w stanie pojąć. Przecież ty nigdy nie pracowałeś w naprawdę dobrej firmie! — podsumował mnie mój rozmówca i wtedy dopiero zrozumiałem, iż strategia zatrudniającej go spółki stanowi temat bardzo delikatny.

„ Właśnie! Trudno mi sobie wyobrazić, jak można być najlepszym w każdej dziedzinie! Musielibyście w waszym przedsiębiorstwie być wszyscy geniuszami... — rzekłem, ale przyjaciel zupełnie nie zrozumiał mojej ironii.

„ To prawda, jest u nas rzeczywiście wielu wybitnych ludzi. Zwłaszcza w mojej ekipie! — odpowiedział skromnie. — Pracować tylko z najlepszymi, najlepiej produkować, najskuteczniej sprzedawać i najwięcej zarabiać — taka jest właśnie nasza strategia!

„ Brzmi interesująco — odparłem. — Ale, aby to lepiej zrozumieć i w miły sposób pokazać ci, co myślę o twojej spółce, proszę, abyś zgodził się wykonać krótki test na ten temat...

Przyjaciel zgodził się, a test proponujemy poniżej także Czytelnikom:

W skali od 1 (= najniższy) do 4 (= najwyższy) prosimy ocenić, w jakim stopniu Państwa firma:

Ma najwyżej kwalifikowany personel 1 2 3 4

Sprzedaje produkty najwyższej jakości 1 2 3 4

Stosuje najnowsze technologie 1 2 3 4

Dopasowuje produkty do potrzeb klientów 1 2 3 4

Ma najniższe koszty wytwarzania 1 2 3 4

Ma produkty najtańsze na rynku 1 2 3 4

Posiada najszerszą gamę produktów 1 2 3 4

Najlepiej wynagradza swoich pracowników 1 2 3 4

Najszybciej dopasowuje się do potrzeb rynku 1 2 3 4

Rozwiązanie

Większość powyższych stwierdzeń jest ze sobą strategicznie sprzeczna. Jeżeli zakreślili Państwo ocenę „4” jedno-, dwu- albo trzykrotnie, Państwa przedsiębiorstwo prawdopodobnie posiada dość jasno zdefiniowaną politykę działania. W przypadku, gdy zaznaczyli Państwo „4” cztery lub pięć razy – jest to bardzo wątpliwe. Jeśli zaś „czwórek” jest więcej, wtedy na pewno Państwa firma nie ma ŻADNEJ strategii...