Strategia podatkowa: o czym trzeba pamiętać

opublikowano: 14-11-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Fiskus żąda od ponad 3 tys. firm raportów o stosowanych przez nie strategiach podatkowych. Jak prawidłowo je sporządzać, aby nie narazić się na problemy? Oto wskazówki.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • co to są strategie podatkowe i kto musi je ujawniać
  • jakie działania wykonać aby spełnić obowiązek wobec fiskusa

Do publikowania strategii podatkowych zobowiązane są przedsiębiorstwa, u których przychody przekroczyły w roku podatkowym 50 mln EUR (235 mln zł) oraz podatkowe grupy kapitałowe. W tym roku większość firm uczyni to po raz drugi. Informację o realizowanej strategii podatkowej powinny opublikować do końca dwunastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, którego ona dotyczy. Dla większości firm oznacza to obowiązek publikacji informacji za 2021 r. do końca 2022 r.

Przygotowania strategii podatkowej i publikacji informacji z jej realizacji nie należy traktować tylko jako kolejny nałożony na podatników obowiązek dotyczący systemu compliance (oznaczającego zapewnienie zgodności działalności z normami, zaleceniami lub stosownymi praktykami), który trzeba wypełnić, odhaczając kolejne punkty z ustawowej listy.

– Sporządzenie, okresowa aktualizacja i w końcu stosowanie strategii podatkowej to szansa na uporządkowanie i przegląd funkcji podatkowej – identyfikację zbędnych i nieobowiązujących procesów i procedur, ograniczenie odpowiedzialności stanowisk niezaangażowanych w procesy podatkowe i ustalenie potencjalnych luk kompetencyjnych oraz zabezpieczenie członków zarządu – podkreśla Piotr Popiel, doradca podatkowy z Crido.

Konieczne działania

Od czego zacząć? Przystępując do analizy systemu zarządzania realizacją obowiązków podatkowych, należy rozpocząć od dokumentów regulujących zasady etyczne w spółce oraz ogólnej strategii biznesowej, w tym zawartej w niej misji i wizji biznesowej. Należy ustalić, czy zawarte w nich postanowienia odnoszą się do wartości, jakimi kieruje się spółka, w tym m.in. w zakresie przestrzegania prawa i realizacji obowiązków podatkowych.

– Choć kodeks etyki i strategia biznesowa wydają się dokumentami na pozór odległymi od deklaracji podatkowych czy plików JPK, to jednak przy przygotowywaniu strategii podatkowej i informacji z jej realizacji ważne jest, by firma miała jasno określone zasady przestrzegania prawa oraz ich stosowania w praktyce. W przeciwnym razie pochwalenie się w informacji o realizowanej strategii podatkowej o wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych zgodnie z przepisami prawa może by uznane przez skarbówkę za podatkowy greenwashing, czyli nieznajdującą pokrycia w rzeczywistości fasadę – zaznacza Piotr Popiel.

Dodaje, że następnymi elementami, które należy zweryfikować, są ład podatkowy i struktura organizacyjna – w kontekście dostosowania ich do nakładu pracy związanego z realizacją obowiązków podatkowych.

Ponadto należy zweryfikować spisane procedury, instrukcje oraz dotychczas stosowane praktyki, które przekładają się na prawidłowość realizacji obowiązków podatkowych.

– Kolejnym elementem wymagającym sprawdzenia jest system nadzoru nad prawidłowością rozliczeń podatkowych, w tym wewnętrzne oraz zewnętrzne mechanizmy kontroli, takie jak audyty, przeglądy podatkowe czy badanie rozliczeń w ramach przygotowywania sprawozdania finansowego – mówi Piotr Popiel.

Zwraca uwagę, że dobrze funkcjonujący system zarządzania podatkami powinien uwzględniać również zasady identyfikacji, monitorowania i zarządzania ryzykami podatkowymi.

Weź udział w konferencji “TAX Forum”, 1 grudnia 2022, online >>

Uwaga na kary

Ekspert Crido podkreśla, że po dokonaniu powyższych weryfikacji trzeba zlustrować proces rozliczeń poszczególnych podatków, szczególnie z uwzględnieniem zagadnień wzbudzających wątpliwości organów podatkowych, takich jak np. zapłata podatku u źródła czy rozliczenie usług niematerialnych.

– Najwięcej pracy jest przed podmiotami, które po raz pierwszy będą publikować informację o realizacji strategii podatkowej. Jednak firmy, które w zeszłym roku zrealizowały większość prac i spisały swoją strategię, nie mogą ograniczyć się jedynie do zaktualizowania danych w opublikowanym w ubiegłym roku sprawozdaniu. Zmieniające się otoczenie gospodarcze oraz prawo i nakładane nowe obowiązki podatkowe, a także zmiany w funkcjonowaniu biznesu powodują, że sposób zarządzania obowiązkami podatkowymi powinien być weryfikowany i w miarę potrzeb cyklicznie aktualizowany – uważa Piotr Popiel.

Informację o realizowanej strategii podatkowej należy opublikować na stronie internetowej podatnika, a w przypadku jej braku - na stronie podmiotu powiązanego. Link do strategii należy następnie przekazać do właściwego urzędu skarbowego.

– Należy pamiętać, że brak przesłania informacji o opublikowaniu informacji z realizowanej strategii podatkowej wiąże się z karą do 250 tys zł – przypomina Piotr Popiel.

Niezbędne dane dla fiskusa

Informacja o strategii podatkowej dla organu skarbowego powinna zawierać:

  • omówienie stosowanych procesów i procedur dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych oraz informacje o dobrowolnych formach współpracy z organami
  • planowane i podejmowane działania restrukturyzacyjne
  • liczbę złożonych informacji o schematach podatkowych (MDR)
  • dane na temat złożonych wniosków o wydanie interpretacji podatkowych oraz wiążących informacji stawkowych i akcyzowych (WIS oraz WIA)
  • informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5 proc. sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości
  • informacje na temat rozliczeń w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane