Strategie Rozwoju Miast i Gmin zawierają w większości ogólne wytyczne. Na ich podstawie można sporządzać plany gospodarcze i inwestycyjne. Dopiero wtedy gminy mogą przystąpić do realizacji poszczególnych zadań.
Elżbieta Mala- nowska wiceprezydent ds. gospodarczych miasta Szczecina
- Rada miasta powinna uchwalić strategię rozwoju Szczecina już 6 maja. Jej zadanie to określenie kierunku rozwoju miasta jako ponadregionalnego ośrodka w basenie Morza Bałtyckiego. Realizowane inwestycje, w większości w formule partnerstwa publiczno-prawnego, mają zapewnić nie tylko powstanie nowoczesnych obiektów, ale także podnieść poziom życia mieszkańców. Strategia powstała w oparciu o metodę mieszaną ekspercko-społeczną.
Jan Soluch kierownik wydziału infrastruktury komunalnej i inwestycji UMiG Dębno
- Urząd zrealizował dwie strategie rozwoju miasta. Sporządzenie przez wydział promocji miasta pierwszej, uchwalonej w 1998 r., trwało prawie rok. Wśród mieszkańców przeprowadzono ankietę na temat potrzeb gminy. Koszty związane z jej sporządzeniem były niewielkie. W 2000 r. strategia ta została zaktualizowana. Koniecznych zmian dokonano przy współpracy z Uniwersytetem Szczecińskim. Koszty sporządzenia tej strategii wyniosły 12 tys. zł. Pierwsza strategia posłużyła za bazę wyjściową. Druga została opracowana na lata 2000-2015. Zawiera projekty dotyczące działań długo-, średnio- i krótko terminowych. Do tej pory udało się utworzyć program gospodarki wodno-ściekowej i program modernizacji infrastruktury i transportu. W ramach gospodarki wodno-ściekowej powstała już kanalizacja północnej części Dębna. Ponadto skanalizowano także ponad 80 proc. terenów wiejskich.
Leszek Piasecki wiceprezydent miasta Otwocka
- Studium Rozwoju Miasta z Elementami Strategii uchwalone zostało przez radnych Otwocka w 2000 roku. Konkurs na opracowanie dokumentu przeprowadziło Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej. Uznano wówczas, że najlepszym systemem pracy nad dokumentem będzie opracowanie go wg metody eksperckiej. Nie wykluczała ona jednak uczestnictwa społeczeństwa, ponieważ inicjatywa podjęcia prac przez radnych nad strategią była odpowiedzią na wyraźne sygnały mieszkańców Otwocka. Domagali się oni od władz samorządowych podjęcia działań mających na celu przyspieszenie rozwoju miasta i doprowadzenie do jego rozwoju, porównywalnego np. do Piaseczna — gminy podobnej wielkości także położonej w okolicy Warszawy.
Za najważniejsze zadanie uznano opracowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta. Mają one na celu wskazanie inwestorom miejsc pod inwestycje. Strategia jest realizowana od momentu jej uchwalenia. Pomogła ona rozwinąć działalność deweloperską, która postrzegana jest przez władze gminy jako szczególnie ważna dla miasta. W tej chwili na terenie miasta działają trzy firmy deweloperskie, inwestujące w budownictwo mieszkaniowe. Uchwalenie strategii pozwoli na rozwój funkcji rekreacyjno-sportowych i wypoczynkowych miasta. Co prawda Otwock nie ma już szansy na odzyskanie statusu uzdrowiska, ale buduje wizerunek atrakcyjnej miejscowości wypoczynkowej.
Opracowanie projektu nie było tanie, ale nie stać nas na projekt tani, niedopracowany i nieprzydatny. Koszt poniesiony na opracowanie studium już się zwraca dzięki realizacji przemyślanych inwestycji.
STANISŁAW Krassuski sekretarz UM Kamienna Góra
- Nasza strategia została opracowana w 1999 r., przez Umbrella Project, w ramach programu pomocowego Agenda 21, dzięki czemu gmina nie poniosła żadnych kosztów. W ramach tej strategii zostały zrealizowane inwestycje w zakresie ciepłownictwa, zbudowano oczyszczalnię ścieków przy częściowej pomocy finansowej z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Śro- dowiska. Zlikwidowano dzikie wysypiska śmieci. Obecnie trwa remont płyty rynku miejskiego.
W celu uaktywnienia działań zapobiegających zwiększaniu się bezrobocia zmieniono granice działań Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości, zastępując obszary mało atrakcyjne, terenami atrakcyjnymi dla potencjalnych inwestorów. Udało nam się także pozyskać 4 zagraniczne miasta partnerskie w Danii, Niemczech, Francji i w Czechach.
Cele i zadania strategii są bezpośrednio i pośrednio realizowane w sposób ciągły. Co roku powinni się zbierać się przedstawiciele poszczególnych środowisk i dokonywać aktualizacji strategii. Do tej pory jeszcze nam się nie udało powołać takiego zespołu, ale mam nadzieję, że wkrótce zaczniemy przeprowadzać niezbędne konsultacje.