Styl zarządzania

Dorota Kaczyńska
13-09-2005, 00:00

Trzecia część największych firm światowych wprowadziła Model Doskonałości EFQM.

To firmy sukcesu i przykład dobrego zarządzania.

W Polsce Model Doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM) jest mniej popularny i trzeba jeszcze sporo zrobić, by przekonać do niego przedsiębioców. Ale przykład poznańskiej spółki PoWoGaz pokazuje, że praktykowanie pewnej filozofii może przynieść również rezultaty w biznesie.

Fabryka Wodomierzy PoWoGaz to jedno z najstarszych przedsiębiorstw w Wielkopolsce. Ma 80 lat. Produkuje m.in wodomierze, przepływomierze i przetworniki przepływu. Wyroby spółki konkurują na rynku krajowym i za granicą.

— Nasze produkty eksportujemy od lat 60. do przeszło 30 państw Europy, Azji, Afryki, obu Ameryk i Australii. Przychody z eksportu stanowią prawie 50 proc. przychodów ze sprzedaży — mówi Mieczysław Ziółek, dyrektor PoWoGazu

Dekada jakości

Jak podkreśla Mieczysław Ziółek, do sukcesów spółki w dużej mierze przyczyniło się wprowadzenie systemowego zarządzania jakością.

Wytyczne do norm ISO 9000 zaczęto w PoWoGazie wprowadzać w 1995 r. Wówczas — jak wynika z badań międzynarodowej organizacji ISO Survey — na polskim rynku wydano zaledwie 130 certyfikatów. Można więc zaliczyć firmę do grona jakościowych dinozaurów.

System stał się dla fabryki narzędziem doskonalącym działania na rzecz jakości oraz metodą pozwalającą ją mierzyć. Poza tym został potraktowany jako podstawa rozwinięcia filozofii TQM (kompleksowego zarządzania przez jakość).

W latach 1996-99 wprowadzono zintegrowany system obejmujący zarządzanie jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem pracy według norm ISO 9001, ISO 14001 oraz PN–N 18001. Następnie powołano zespół ds. wdrażania TQM. Natomiast w 2001 r. podjęto prace zmierzające do wdrożenia modelu doskonałości, opracowanego przez Europejską Fundację Zarządzania Jakością.

Efekty tych wdrożeń to wyróżnienia w konkursie o Polską Nagrodę Jakości. A w 2002 r. PoWoGaz jako pierwsza polska firma zdobyła tytuł Wyróżniony w Dążeniu do Doskonałości w konkursie Europejska Nagroda Jakości, organizowanym przez EFQM. Nagroda uważana jest za prestiżową w Europie.

Nie tylko prestiż

Wiele dał raport z audytu wykonywanego przez asesorów EFQM.

— Zostały w nim opisane nasze mocne strony i obszary wymagające doskonalenia z podziałem na dziewięć kryteriów modelu doskonałości EFQM. Doskonalenie wskazanych przez asesorów obszarów ułatwia konkurowanie na rynkach — zapewnia Mieczysław Ziółek.

Ostra konkurencja i duża dynamika rozwoju produktów wymagają ciągłego doskonalenia, rozwijania przewagi konkurencyjnej, szybkiej modernizacji i stałego wzrostu jakości wyrobów. Jak zapewnia Mieczysław Ziółek, stosowanie zasad EFQM bardzo pomaga w osiąganiu tych celów.

— Usprawnił się obieg dokumentacji. Poprawiła się komunikacja wewnętrzna. Wzrosła jakość procesów produkcyjnych. Nauczyliśmy się także szybciej reagować na sygnały klienta. I wreszcie wzrosła świadomość pracowników, dotycząca bezpieczeństwa pracy — wylicza szef PoWoGazu.

Funkcjonowanie zintegrowanego systemu zarządzania oraz modelu EFQM w PoWoGazie to też wielka korzyść dla wizerunku. Firma postrzegana jest jako przyjazna dla klienta i otoczenia, osiąga lepsze wyniki niż konkurenci, uzyskuje wysokie noty w rankingach.

Mieczysław Ziółek zapewnia, że dzięki doskonaleniu zarządzania w modelu EFQM wzrosły udziały spółki w rynku, a koszty zmalały. Wprowadzenie go zapoczątkowało trwającą do dziś budowę organizacji samouczącej się i samooceniającej.

— Najbardziej istotne w tym procesie jest zaangażowanie wszystkich pracowników fabryki w działania projakościowe i wewnętrzne przekonanie o słuszności tych działań. Ta wewnętrzna motywacja pozwala inaczej patrzeć na wykonywaną pracę oraz podejmować działania zmierzające do ulepszania. Nasza filozofia działania jest niekończącym się procesem doskonalenia jakości pracy, bardziej stylem zarządzania niż procedurą — opowiada Mieczysław Ziółek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Styl zarządzania