Polska Rzeczpospolita Autobusowa
1 Volvo AB zamknie jeszcze w tym roku fabrykę w Saffle w Szwecji, a całą produkcję przeniesie do Wrocławia. To symboliczne wydarzenie. Jedna z najbardziej znanych szwedzkich marek będzie produkowana nie w kraju, z którego pochodzi, ale w Polsce. Sukcesem jest jednak coś innego: stajemy się prawdziwą Rzeczpospolitą Autobusową — europejskim centrum produkcji autobusów. Fabryki mają u nas MAN, Volvo i Scania, a do liczących się producentów dołączył polski Solaris. Poza nimi działa także kilka mniejszych wytwórni: CMS Auto, Kapena, Autosan i Solbus. Według serwisu Infobus.pl, tylko w pierwszej połowie 2012 r. w Polsce powstało 1757 autobusów oraz 500 podwozi i szkieletów konstrukcyjnych, które w większości wysłano na eksport. Ciekawe, że nie przetrwała najpopularniejsza marka PRL: Jelcz — jej ostatni autobus wyprodukowano w 2008 r.
Skorzystaliśmy na kryzysie
2 Należymy do siedmiu krajów świata, które najbardziej skorzystają na globalnym kryzysie — stwierdził prestiżowy magazyn „Foreign Policy”. W tym nietypowym rankingu Polska znalazła się na drugim miejscu (za Koreą Południową). Magazyn porównuje, że w latach 2008-11 polskie PKB wzrosło o 15,8 proc., podczas gdy w całej Unii Europejskiej odnotowano spadek o pół procenta. O tym, że korzystamy na kryzysie świadczy też moda na polskie obligacje wśród inwestorów zagranicznych. Np. w październiku największy japoński fundusz inwestycyjny Kokusai zakupił ich za kilkaset milionów dolarów. A Japończycy są w inwestycjach bardzo konserwatywni.