Supermarket dla Agory

Joanna Barańska
28-10-2005, 00:00

Urząd Patentowy ma zbadać, czy słowo „supermarket” nadaje się na markę czegoś, co supermarketem nie jest.

O rejestrację marki „Supermarket” od blisko siedmiu lat stara się Agora. „Supermarket” to tytuł dodatku do wydawanej przez spółkę „Gazety Wyborczej”, składającego się głównie z reklam, ogłoszeń sklepów i kuponów rabatowych. Marka miałaby obejmować kilka klas towarów i usług, m.in.: druki, dzienniki, czasopisma, kalendarze, usługi reklamowe. Urząd Patentowy (UP) odmówił rejestracji znaku, twierdząc, że jest to rzeczownik pospolity, a takich rejestrować nie wolno.

— UP miałby rację, gdyby Agora prowadziła supermarket, czyli duży wielobranżowy sklep samoobsługowy. Dodatek do gazety to jednak nie sklep. W tej konkretnej sytuacji znak jest fantazyjny, abstrakcyjny i można go zastrzec — uważa Zygmunt Wróblewski, rzecznik patentowy Agory.

W sądzie administracyjnym pierwszej instancji stanowisko UP zostało uznane za prawidłowe. W czerwcu Naczelny Sąd Administracyjny uchylił ten wyrok. Wczoraj sprawą zajął się ponownie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie i orzekł na korzyść Agory. UP ma jeszcze raz zbadać, czy słowo „supermarket” nadaje się na markę tych towarów, które miałyby być nią objęte zgodnie z wnioskiem Agory.

— Samo pojedyncze słowo, nawet rzeczownik pospolity, może być znakiem towarowym. Wynika to bezpośrednio z ustawy — mówiła sędzia Magdalena Bosakirska.

Jest to tzw. abstrakcyjna zdolność odróżniająca znaku. Zdaniem sądu, UP pomieszał zdolność abstrakcyjną z konkretną, czyli nie zbadał, czy dane słowo może wyróżniać daną grupę towarów. Rolą znaku towarowego jest odróżnianie towarów i usług jednego producenta od drugiego.

— Agora zgłosiła znak w kilku klasach towarów. UP powinien zbadać, czy nadaje się on do odróżniania reklam, czasopism, kalendarzy — sprecyzowała sędzia Bosakirska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Barańska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Supermarket dla Agory