SUV podbija świat

MOTORYZACJA Jaguar potwierdził produkcję auta z segmentu SUV. W kolejce są takie marki, jak Bentley i Rolls-Royce

Detroit jest pogrążoną w kryzysie amerykańską metropolią, ale co roku w styczniu przypomina sobie dawne lata świetności. Najwięksi producenci samochodów przywożą wtedy nowości na Detroit Motor Show. Tym razem Honda pokazała drugą generację kultowego sportowego modelu NSX, Ford zaprezentował równie kultowego GT, a Chevrolet — elektrycznego volta w nowej odsłonie. Nie zabrakło też wieści z błyskawicznie rozwijającego się segmentu SUV-ów. Alfa Romeo już kończy prace nad swoim pierwszym autem tego typu — będzie produkowane w fabryce pod Rzymem. Prototyp, który jest zwiastunem nowego SUV-a, pokazał Volkswagen. Koncern przekonuje, że będzie to jeden z najważniejszych modeli od kilku dekad. Luksusowe marki też nie próżnują. Jaguar, który do tej pory produkował limuzyny i coupe, potwierdził, że od przyszłego roku włączy do oferty SUV-a o nazwie f-pace. Zachwyceni będą nie tylko miłośnicy marki, ale także ludzie szukający nowej pracy — rozpoczęcie produkcji wiąże się ze stworzeniem 1,3 tys. miejsc pracy. Pracowników fabryki raczej jednak nie będzie stać na nowego jaguara, a tym bardziej na podobne pojazdy innych drogich marek, które mają zadebiutować w przyszłym roku. Bentley ogłosił w Detroit, że pierwszy SUV w historii firmy będzie się nazywał bentayga. Rolls-Royce, czyli inna ikona motoryzacyjnego luksusu, już wcześniej przyznał, że rozważa produkcję SUV-a. SUV jest akronimem pełnej nazwy segmentu Sport Utility Vehicle, co na język polski tłumaczone jest jako „samochód sportowo-użytkowy”. Takie auta są duże, wysokie i szerokie, więc na drodze i parkingach zajmują sporo miejsca. Mimo to uwielbiają je mieszczuchy, manewrując kolosami po zatłoczonych uliczkach. „Sportowo-użytkowe pojazdy, dawniej niezdarny symbol amerykańskiego nadmiaru, szybko stały się ulubionym na świecie sposobem przemieszczania się” — pisała niedawno o fenomenie tych aut agencja Associated Press. Firma badawcza IHS Automotive obliczyła, że sprzedaż w segmencie SUV-ów w latach 2008-13. podskoczyła o 88,5 proc. Do przyszłego roku ich producenci mają znaleźć na nie 20,1 mln klientów, co oznacza, że co piąte sprzedawane auto będzie SUV-em. Potężne miejskie pojazdy mają już w swojej ofercie tacy potentaci rynku premium, jak BMW, Audi i Mercedes-Benz, a Porsche, które renomę opierało na produkcji małych, sportowych aut, od ponad dekady z sukcesem sprzedaje SUV-a cayenne.

 KLUCZEM JEST SUV: Volkswagen chce pokonać Toyotę i stać się największym producentem aut na świecie. W zeszłym roku niemiecki koncern sprzedał ponad 10 mln pojazdów, a kluczem do dalszej ekspansji ma być rynek SUV-ów. Prototyp cross coupe GTE jest zapowiedzią modelu, który trafi do produkcji pod koniec 2016 r. [FOT. BLOOMBERG]

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / SUV podbija świat