Niemal 90 proc. seniorów regularnie korzysta z bankowości internetowej, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Związku Przedsiębiorstw Finansowych wśród 632 osób – kobiet w wieku 60+ i mężczyzn 65+, deklarujących korzystanie z internetu.
Wśród rozwiązań finansowych, które seniorzy znają i jednocześnie często wykorzystują, wyróżniają się przede wszystkim przelewy online – prawie 9 na 10 wykonało w ciągu ostatnich 12 miesięcy przynajmniej jedną taką transakcję. Powszechne są także wypłaty z bankomatu, z których korzysta 87 proc. badanych. Dużą popularnością cieszą się również płatności Blikiem– w ciągu ostatniego roku skorzystała z nich ponad połowa osób po sześćdziesiątce.
Zdecydowanie rzadziej seniorzy korzystają natomiast z produktów kredytowych, takich jak pożyczki online (niespełna 15 proc.) czy płatności odroczone (15,5 proc.). Popularniejsze od nich są natomiast transakcje wymiany walut online (16,5 proc.). Na inwestowanie online decyduje się 13 proc. seniorów.
Taki odsetek seniorów uważa, że dobrze radzi sobie z korzystaniem z nowych technologii
Najwięcej problemów nastręcza im zapamiętywanie haseł. To zadanie jest wyraźnie trudniejsze dla mężczyzn niż kobiet. Osoby 60 + mają także kłopot z rozumieniem informacji z banku, a także ze sprawnym poruszaniem się między aplikacjami.
Seniorzy są bardzo otwarci na pozyskiwanie wiedzy, która umożliwi im sprawne poruszanie się po świecie usług finansowych. Od instytucji finansowych oczekują edukacji i specjalnej oferty, np. przeznaczonych dla seniorów wersji aplikacji (48,9 proc.) bądź specjalnych infolinii (33,1 proc.), ale przede wszystkim rozwiązań umożliwiających skuteczniejszą ochronę przed oszustwami w internecie (58,2 proc.). Prawie połowa osób w wielu 60+ ocenia bowiem, że ich wiedza na temat bezpieczeństwa w świecie finansów online jest przeciętna.
Zaledwie taki odsetek osób po sześćdziesiątce ocenia poziom swojej wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa jako bardzo dobry