Sytuacja eksporterów się komplikuje

Partnerem projektu Polska Firma – Międzynarodowy Czempion jest Santander Bank Polska
opublikowano: 12-09-2022, 16:12
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Komentarz Pawła Stamburskiego - dyrektora Obszaru Klienta Biznesowego i Korporacyjnego w Santander Bank Polska, który jest partnerem konkursu Polska Firma - Międzynarodowy Czempion.

Sytuacja, z jaką polskie firmy działające za granicą muszą się mierzyć od kilkunastu miesięcy, nie ma odniesienia w ostatniej historii Polski. Pomimo wstrząsów wywołanych pandemią, a później wojną w Ukrainie, udział eksportu w przychodach firm nie spadł, ale też nie zanotował znacznego wzrostu. Jednak zerwane łańcuchy dostaw, rosnące ceny surowców, a w efekcie także transportu, zaczęły negatywnie wpływać na przedsiębiorstwa z wielu branż. Wcześniej zawarte kontrakty okazywały się nieopłacalne, a czasem nawet niemożliwe do realizacji. Mimo dużej odporności na wpływ pandemii widzimy, że w tym roku sytuacja eksporterów mocno się komplikuje. Od wybuchu wojny firmy musiały się mierzyć z dynamicznym wzrostem cen surowców, a także pierwszymi oznakami słabnącego popytu na rynkach unijnych. Wynikiem tego był spadek rentowności w niemal wszystkich sektorach pro-eksportowych.

Niepokoi również widmo globalnej recesji i wyraźne spowolnienie w gospodarce Chin, które może mieć negatywne przełożenie na przemysł niemiecki, a przez to pośrednio na zamówienia dla naszych krajowych producentów. Dodatkowo ryzyko niedoborów energii w sezonie zimowym może ograniczyć potencjał wytwórczy europejskiego sektora przemysłowego. Nasze prognozy zakładają realny spadek wolumenów produkcji przemysłowej i eksportu w tym roku oraz na początku przyszłego. Eksporterzy w najbliższych miesiącach będą musieli także zmagać się z wysokimi kosztami i słabnącym popytem. W dalszej perspektywie czynnikiem pogarszającym konkurencyjną pozycję europejskich producentów na świecie będzie także odcięcie od relatywnie tanich rosyjskich surowców.

Z drugiej strony polskiemu eksportowi powinno sprzyjać zjawisko reshoringu — przenoszenia produkcji z krajów odległych do bliższych geograficznie. Pojawia się więc perspektywa przejęcia przez polskich przedsiębiorców części produkcji pochodzącej z Azji. Jest to szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy nauczyli się dobrze funkcjonować pomimo zmiennych warunków gospodarczych, np. okres pandemii był również okresem bardzo dynamicznego wzrostu produkcji i eksportu sprzętu AGD. Nasz kraj umocnił także pozycję wiodącego przewoźnika drogowego towarów w UE, zwiększając w 2021 roku wolumeny o 6 proc. Jesteśmy też liderem eksportu mebli na rynek unijny.

Z kolei sektory, w których wzrost sprzedaży zagranicznej był niższy, ale bardziej systematyczny, to np. produkcja opakowań czy stolarki otworowej. W każdej z tych branż firmy — mimo trudnego otoczenia — wykazały się dużą odpornością na przerwy w łańcuchach dostaw, galopujące ceny surowców wykorzystywanych do produkcji czy skokowe wzrosty popytu po lockdownach.

Warunki do prowadzenia działalności międzynarodowej w ostatnich miesiącach nie były łatwe i nie należy się spodziewać, że sytuacja ta ulegnie szybkiej poprawie. Dlatego tym bardziej warto docenić polskie firmy, które odnoszą sukcesy na rynkach zagranicznych i prowadzą udaną ekspansję poza krajowy rynek. Taką platformą jest właśnie konkurs Polska Firma - Międzynarodowy Czempion.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane