Sytuacja w branży PR

DI
opublikowano: 2011-09-23 00:00

SONDA „PULSU BIZNESU”

PRZEDSTAWICIELE AGENCJI

MARIUSZ PLEBAN

prezes Multi Communications

Odnotowujemy duże zainteresowanie naszymi usługami. Wzrost ma charakter raczej umiarkowany — nie jest gwałtowny, ale stały. Klienci wolą dzisiaj wariant stałego miesięcznego wynagrodzenia agencji z jasno określonym zakresem prac. Ewentualne dodatkowe usługi, wykraczające poza umowę, są rozliczane na zasadzie case to case. Umowy „absolutnie full service” odchodzą do lamusa. PR zaczyna być traktowany jako efektywne narzędzie skutecznego biznesu.

JOANNA PRUSZYŃSKA-WITKOWSKA

prezes Headlines Porter Novelli

Szczególnie cieszy nas to, że głównie zdobywamy nowych klientów poprzez rekomendację czy powrót do nas lub rozszerzenie dotychczasowej współpracy. Klienci przestają postrzegać PR jako tworzenie publikacji, ale sięgają po naszą pomoc, by dokonać znaczących zmian w postrzeganiu ich firmy, produktów czy zachowań konsumentów. W ten sposób postrzegamy naszą rolę: jest to zmiana opinii, decyzji, postrzegania i zachowań. Zajmujemy się identyfikacją właściwej zmiany, odkryciem czynnika, który ją wywoła i aktywuje.

EWA BAŁDYGA

wiceprezes Martis Consulting

Paradoksalnie większa nerwowość na rynkach finansowym, kapitałowym i w gospodarce może się przyczynić do rozwoju branży PR. Nie od dziś wiadomo, że działania PR-owe często zastępują aktywność reklamową. Skłonność do oszczędzania to najczęściej obcinanie budżetów reklamowych i sponsoringowych, a zwiększanie wydatków na tańszą i efektywniejszą działalność PR.

PRZEDSTAWICIELE KLIENTÓW

RADOSŁAW ŻUK

dyrektor biura public relations Lotniska Chopina w Warszawie P.P. „Porty Lotnicze”

We współpracy z agencją PR najważniejsze jest jej zaangażowanie, kreatywność i dostęp do wiedzy o najnowszych tendencjach i narzędziach komunikacji. Dzięki współpracy z nią udało się nam zbudować zaangażowaną społeczność miłośników awiacji wokół profilu Lotniska Chopina na Facebooku. Agencja jest często recenzentem naszych pomysłów i planów, traktujemy ją jako doradcę strategicznego. Także doświadczenie zdobywane przy klientach z innych branż pomaga realizować zadania.

MAREK PERENDYK

prezes Centrum Klima

Jakość usług agencji PR w Polsce jest bardzo różna. Wiele nie spełnia oczekiwań. Bardzo trudno ocenić jakość agencji na etapie przetargu — ceny i oferty są podobne, a jakość współpracy i efektywność można sprawdzić dopiero po podpisaniu umowy. Nasza firma kilkakrotnie podejmowała współpracę z różnymi agencjami i mogę doradzić, że najlepiej sprawdzać szczegółowo referencje, rozmawiać z klientami i analizować efekty wypracowane przy wcześniejszych przedsięwzięciach.

HANA CYGONKOVA

rzecznik prasowy Erste Group

Bez agencji PR bylibyśmy za bardzo skoncentrowani na sobie. Potrzebujemy komplementarnych pomysłów, wskazówek i rozwiązań od zewnętrznego podmiotu, żeby mieć bardziej zrównoważone spojrzenie na różne sprawy. Kiedy 10 miesięcy temu ogłaszaliśmy przetarg, byłam negatywnie zaskoczona poziomem oferowanych usług. Większość agencji PR nie była najwyraźniej przygotowana na obsługę międzynarodowego klienta, który jest notowany na kilku giełdach.