Szkoła menedżerów jutra

opublikowano: 16-12-2018, 22:00

Nowy program szkoleniowo-doradczy pomoże liderom firm wykorzystać twórczy potencjał pracowników i zbudować kulturę innowacji.

O tym, jak istotny wpływ na konkurencyjność spółki ma wdrażanie nowatorskich rozwiązań, zdaje sobie sprawę coraz więcej przedsiębiorców. Nietuzinkowe produkty, usługi, technologie produkcyjne, organizacyjne i marketingowe są kluczem do osiągnięcia przewagi rynkowej w skali globalnej. Inwestycje w innowacje, choć są ryzykowne, powinny przekładać się zarówno na korzyści ekonomiczne przedsiębiorstw, jak i na społeczne. Dzięki nim rośnie satysfakcja pracowników, klientów i kooperantów.

Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii,
podkreśla, że na każdym etapie rozwijania firmy ważne są umiejętności
interpersonalne liderów, które wykraczają poza tradycyjne postrzeganie roli
menedżera.
Zobacz więcej

WYJŚĆ POZA SCHEMAT:

Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, podkreśla, że na każdym etapie rozwijania firmy ważne są umiejętności interpersonalne liderów, które wykraczają poza tradycyjne postrzeganie roli menedżera. Fot. Marek Wiśniewski

Dlatego Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) już od wielu lat przeznacza dotacje na poprawę zarządzania w MŚP. Instrument „HeRosi organizacji” (poddziałanie 2.1.1 programu Kapitał Ludzki) finansował kursy dla menedżerów i pracowników HR. Również „Akademia Menedżera MŚP” (działanie 2.21 programu Wiedza Edukacja Rozwój) miała pomóc firmom konkurować lepszą kadrą zarządzającą. Teraz czas na kolejny program szkoleniowo-doradczy. Ruszyła właśnie „Akademia Menedżera Innowacji” (AMI). Rządowa agencja zaplanowała aż pięć edycji tego przedsięwzięcia. Wyłoży na nie 33,5 mln zł. Z tej puli aż 29,5 mln zł pochodzi z POWER, a 4 mln zł z programu Inteligentny Rozwój. MŚP dostaną wsparcie w wysokości 80 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. W przypadku dużych spółek będzie to 50 proc.

— Na każdym etapie rozkręcania firmy ważne są umiejętności interpersonalneliderów, które wykraczają poza tradycyjne postrzeganie roli menedżera. Szczególnego znaczenia nabierają one w procesie innowacji i obok wiedzy technicznej czy wynalazków wpływają w pierwszej kolejności na wyniki finansowe firm inwestujących w nowatorskie rozwiązania — mówi Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Diagnoza potrzeb

AMI ma pomóc menedżerom zdiagnozować potrzeby firm, m.in. w takich dziedzinach jak zarządzanie talentami, badania, tworzenie i udoskonalanie produktów w porozumieniu z klientami. Dyrektorem programowym projektu został Jan Fazlagić, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie.

— Akademia Menedżera Innowacji to unikatowy w skali Polski program szkoleniowo-doradczy dla firm, który łączy różnorodne formy wsparcia. Ten autorski projekt powstał we współpracy z najlepszymi praktykami z dziedziny nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem i wdrażania nowatorskich rozwiązań — mówi Jan Fazlagić.

Podkreśla, że AMI nie jest kopią oferty rynkowej. Nie ukrywa jednak, że eksperci, którzy pracowali nad powstaniem projektu, bacznie przyglądali się najlepszym programom MBA, consultingowym i studiom podyplomowym.

— Stawiamy na kulturę innowacyjności w firmach. Chcemy zmienić podejście do prowadzenia biznesu wśród osób, które będą uczestniczyły w tym przedsięwzięciu. Poznane koncepcje wdrożą w swoich firmach — zaznacza Jan Fazlagić.

Do pierwszej edycji programu mają przystąpić 34 firmy. Trzy osoby z każdej wezmą udział w dziewięciu — odbywających się co miesiąc — zjazdach z wykładami i warsztatami. Każde przedsiębiorstwo może liczyć także na indywidualne doradztwo świadczone przez ekspertów. Przeznaczą na to 170 godzin, czyli tyle, ile trwają studia podyplomowe. Pierwszy zjazd odbędzie się na początku marca. Ogłoszoną właśnie rekrutację rządowa agencja zakończy 31 stycznia. Przedstawiciele PARP szacują, że w pięciu odsłonach programu powinni uczestniczyć menedżerowie 367 firm.

Dostrzec i docenić

Marcin Ociepa, wiceminister przedsiębiorczości i technologii, podkreśla, że instrument pomoże przedsiębiorcom budować kulturę innowacji w firmach i zarządzać całym ich cyklem.

— Nowatorskie rozwiązania trzeba umieć dostrzec, docenić, ocenić i sprzedać — zauważa Marcin Ociepa.

Nie ma wątpliwości, że dzięki AMI liderzy firm zdobędą praktyczną wiedzę o opracowywaniu i wdrażaniu nietuzinkowych pomysłów. A to — jak podkreśla Marcin Ociepa — powinno mieć w przyszłości przełożenie na większą liczbę projektów B+R realizowanych w firmach, większą liczbę patentów i bardziej efektywną współpracę z naukowcami. Powstanie też Klub Alumnów Akademii Innowatora. Po ukończeniu programu będą spotykać się i dzielić doświadczeniami związanymi z wprowadzaniem innowacji do firm.

— Strategia, technologia czy posiadanie bogatego portfela nietuzinkowych produktów odgrywają dużą rolę w rozwoju firmy. Ostatecznie jednak wszystko sprowadza się do ludzi. Dlatego klucz do sukcesu przedsiębiorstwa leży w tworzeniu kultury innowacyjnej i umiejętności wykorzystania inspiracji pracowników — ocenia Małgorzata Oleszczuk, pełniąca obowiązki prezesa PARP.

Błędne myślenie

Magdalena Zawadzka, partner w Crido, zwraca uwagę, że niektórzy szefowie firm błędnie pojmują, na czym polega zarządzanie innowacjami. Często łączą je tylko z powołaniem w przedsiębiorstwie menedżera czy dyrektora w tej dziedzinie lub z nawiązywaniem współpracy wyłącznie ze start-upami.

— Przedsiębiorcy powinni tworzyć różne programy innowacji dopasowane do ich organizacj i i otoczenia, w którym funkcjonują. Muszą być one realizowane równolegle z innymi programami, w tym m.in. dotyczącymi innowacji pracowniczej czy modelu open innovation — podkreśla Magdalena Zawadzka.

Sprawdź program warsztatu "Finanse dla menedżerów niefinansistów", 12.03.2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Szkoła menedżerów jutra