Sztuczna inteligencja pomaga eliminować cyberzagrożenia

Michał Kasperczak, dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Banku Zachodnim WBK (KOMENTARZ PARTNERA KONKURSU "ARCHITEKCI INNOWACJI")
opublikowano: 07-08-2018, 22:00

W sektorze finansowym, równolegle do innowacji w rozwiązaniach dla klientów, obszarem inwestycji na ogromną skalę jest cyberbezpieczeństwo.

Jedno nierozerwalnie wiąże się z drugim. Nowoczesnych narzędzi przybywa, szczególnie w obszarach pozyskiwania informacji o cyberzagrożeniach, doskonalenia mechanizmów zabezpieczeń, wykrywania zagrożeń i reagowania na nie.

Obecnie jedną z najbardziej poszukiwanych technologii wspierających zespoły bankowe odpowiedzialne za bezpieczeństwo klientów i ich pieniędzy jest sztuczna inteligencja. Zapewnia ona możliwość szybkiego i skutecznego wykrywania anomalii lub podejrzanych aktywności. Drugi kierunek to automatyzacja, która pozwala skrócić czas wykonywania powtarzalnych i schematycznych działań. Bardzo ważne jest też automatyczne wzbogacanie informacji o cyberzagrożeniach w trakcie prowadzonych analiz cyberzagrożeń i potencjalnych incydentów.

Istotnym trendem związanym z cyberbezpieczeństwem, również sprzyjającym innowacjom, jest współpraca w sektorze bankowym. To element podnoszenia poziomu skuteczności działania poprzez tworzenie społeczeństw i systemów informatycznych, służących do wymiany informacji o zagrożeniach i poważnych incydentach, szczególnie w ramach sektora finansowego. Banki, zaliczane do grona tzw. operatorów usług kluczowych, nie tylko chcą, ale wkrótce będą także zobowiązane zarówno do wdrażania skutecznych rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa, jak i współdzielenia informacji w zakresie poważnych incydentów. To efekt przyjętej przez Sejm 5 lipca 2018 r. Ustawy o cyberbezpieczeństwie. Informacje na temat incydentów będą trafiały do jednego z trzech CSIRT-ów (Computer Security Incident Response Team) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej oraz Ministerstwa Obrony Narodowej, które będą ze sobą ściśle współpracować. Ustawa została już podpisana przez prezydenta.

Pomimo ogromnych nakładów banków na cyberbezpieczeństwo, wiele zależy od samych użytkowników. Podnoszenie ich wiedzy i świadomości na temat zasad bezpiecznego korzystania z aplikacji, innowacyjnych usług czy systemów — ze szczególnym naciskiem na systemy transakcyjne czy szerzej rozumiane systemy bankowości elektronicznej — jest kluczowe. Nawet najbardziej imponujące rozwiązania po stronie cyberbezpieczeństwa nie wystarczą, jeśli klienci w trakcie korzystania z nowoczesnych rozwiązań nie zachowają odpowiedniej ostrożności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michał Kasperczak, dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Banku Zachodnim WBK (KOMENTARZ PARTNERA KONKURSU "ARCHITEKCI INNOWACJI")

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Banki / Sztuczna inteligencja pomaga eliminować cyberzagrożenia