Do końca 2019 r. już ok. 40 proc. wszystkich inicjatyw związanych z cyfrową transformację może wykorzystywać narzędzia, których podstawę stanowi sztuczna inteligencja (SI), a w 2021 r. nawet 3/4 wszystkich aplikacji biznesowych może być tworzonych w oparciu o tę technologię - przekonują analitycy firmy IDC. Również Gartner szacuje, że do 2020 r. 85 proc. wszystkich interakcji z klientami będzie zachodzić bez udziału człowieka… wyręczą go w tym inteligentne chatboty.

Samouczące się systemy
Obszarów do rozwoju sztucznej inteligencji w najbliższych latach kształtować się będzie znacznie więcej. Raport Accenture “Technology Vision 2018” wskazuje na rozwój kilku trendów technologicznych, z których część uwypukla właśnie rozwój systemów SI. Zdaniem analityków powołujących się na badania przeprowadzone wśród 6,3 tys. przedstawicieli kadr zarządzających firm z różnych zakątków świata, sztuczna inteligencja będzie coraz mocniej oddziaływać na rozwój firm i społeczeństw. W tym kontekście roboty i systemy autonomiczne powinny być przede wszystkim użyteczne i postrzegane jako wiarygodnie i bezpieczne.
W najbliższym czasie możemy mieć do czynienia również z rozkwitem internetu rzeczy (internet of things) i inteligentnych, samouczących się systemów. Jednak - jak zaznaczają analitycy Accenture, ich prawidłowe funkcjonowanie będzie wymagało utworzenia integralnych środowisk, a tym samym modernizacji istniejącej infrastruktury technologicznej i informatycznej.
Technologiczne trendy
Raport “Technology Vision 2018” zwraca również uwagę na rozwój wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, które pozwalają sięgać np. po zdalne wsparcie ekspertów oraz zlecać obsługę coraz bardziej zaawansowanych technologii mniej wykwalifikowanym pracownikom.
Narzędzia VR i AR, co już pokazuje praktyka firm, zastosowanie mogą znaleźć nie tylko w rozrywce, ale również przy szkoleniach personelu czy handlowych prezentacjach.
Przedsiębiorcy, którzy sięgają po nowe technologie, będą musieli również większą uwagę zwracać na wiarygodność danych, na których pracują, budowanie zaufania, ale także otwartość na zawiązywanie biznesowych partnerstw na dużą skalę - tworzenie nowych systemów i integracja już istniejących nie zawsze będzie możliwa w pojedynkę.
A jak wskazują analizy, już teraz 84 proc. badanych przez Accenture przedsiębiorców zaznacza, że “technologie pozwalają firmom uzyskać większy wpływ na codzienne życie ludzi”.