Jeszcze w tej perspektywie PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) planują zwiększyć prędkość na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), ułatwiającej dojazd ze Śląska w kierunku stolicy. Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, zadeklarował, że magistrala będzie przystosowana do jazdy z prędkością 250 km/h. Przygotowania do inwestycji w szybką kolej trwają także po czeskiej stronie, więc konieczne będzie połączenie polskiej sieci z czeską.

To zadanie wykona spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Właśnie otrzymała z unijnego programu Łącząc Europę (CEF) 7 mln zł na prace projektowe między Chybiem a Żorami oraz Jastrzębiem-Zdrojem i granicą polską-czeską. Ich wartość wyniesie 14 mln zł, a koszt realizacji całej inwestycji szacowany jest na 300 mln EUR (około 1,3 mld zł).
Pierwszy krok
W obecnej unijnej perspektywie CPK otrzyma dofinansowanie na dokumentację budowy linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą. Rozliczenie funduszy nastąpi do końca perspektywy, czyli do 2023 r., a budowa linii może się rozpocząć w przyszłej.
— To pierwszy wniosek o dofinansowanie programu kolejowego CPK w ramach CEF. Uzyskanie wsparcia finansowego, mimo dużej konkurencji projektów z innych krajów, świadczy o tym, że inwestycja jest potrzebna i Bruksela patrzy na nią przychylnym okiem — podkreśla Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Inwestycja jest ważna dla ruchu transgranicznego, ale takżedla lokalnego — wyeliminuje wykluczenie komunikacyjne Jastrzębia-Zdroju.
— Doprowadzi połączenia do Jastrzębia-Zdroju, największego w Polsce i jednego z największych miast w UE bez dostępu do kolei pasażerskiej. Odcinek będzie też częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości, łączącej Katowice i Ostrawę — mówi Małgorzata Jarosińska- Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
Nowa trasa będzie elementem jednej z 10 linii kolejowych prowadzących do CPK i Warszawy. Dojazd z Ostrawy do stolicy Polski zajmie 2 godziny i 15 minut, a połączenie z centralnym hubem kolejny kwadrans. Z Katowic do Ostrawy natomiast będzie można dojechać w 35, a do Jastrzębia-Zdroju w 20 minut.
Tory łączą
Mikołaj Wild, prezes CPK, zapewnia, że budowa nowej linii pozwoli na lepsze skomunikowanie Polski z Czechami. Trwają przygotowania nie tylko do realizacji transgranicznego połączenia Katowice — Ostrawa, ale także Wrocław — Praga. Piotr Malepszak, wiceprezes CPK, informuje, że będzie to kolejny projekt realizowany w ramach budowy sieci do portu lotniczego.
Filip Skawiński z przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce podkreśla, że celem programu Łącząc Europę jest integracja europejskiego rynku, a rozbudowa sieci transportowej przyczyni się do integracji gospodarek polskiej i czeskiej. W ramach inwestycji kolejowych związanych z CPK będą powstawać także tory w innych regionach kraju. W sumie ma być zbudowanych 1,6 tys. km nowych linii.
— Zabiegamy o to, by wsparcie z funduszy unijnych otrzymały również inne połączenia kolejowe prowadzące do CPK — mówi Małgorzata Jarosińska- Jedynak.
Priorytetem inwestycji w CPK jest budowa połączenia lotniska z Warszawą, Łodzią oraz Poznaniem i Wrocławiem, a także przedłużenie CMK na północ, w kierunku Płocka, Grudziądza i Trójmiasta.