T-Mobile przegrał w sądzie

opublikowano: 11-09-2019, 22:00

Sąd apelacyjny przekreślił korzystny dla operatora wyrok I instancji zdejmujący karę w wysokości 4,5 mln zł. Proces ma zostać powtórzony.

Już był w ogródku, już witał się z gąską — można powiedzieć o sytuacji T-Mobile Polska w procesie z prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o 4,5 mln zł kary nałożonej za jednostronną zmianę wysokości abonamentu. Gdy ponad rok temu Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że decyzja szefa urzędu jest błędna, a ukaranie firmy niezasadne, wydawało się, że T-Mobile wygraną ma w kieszeni.

Tym bardziej że operator przedstawił pozytywne opinie profesorów i doktorów prawa, którzy stwierdzili, że dostawcy usług telekomunikacyjnych mają prawo dokonywania zmian cen swoich usług, w tym ich podwyższania. Prezes UOKiK nie zgodził się z orzeczeniem SOKiK i zaskarżył je do sądu apelacyjnego. Ten właśnie wydał dość zaskakujący wyrok, w którym uchylił korzystny dla T-Mobile Polska wyrok niższej instancji oraz nakazał SOKiK-owi ponowne rozpatrzenie sprawy.

— Sąd apelacyjny uchylił wyrok SOKiK z przyczyn formalnych. W jego ocenie sąd pierwszej instancji nie rozpoznał istoty sprawy — powiedział nam Tomasz Kwiatkowski z biura prasowego UOKiK.

Cały proces będzie musiał od nowa przeprowadzić SOKiK. Postępowanie przeciwko T-Mobile rozpoczęto jesienią 2014 r. po zawiadomieniach klientów. Ci skarżyli się, że dostawca usług telekomunikacyjnych przysyłał im pisma, w których informował o podniesieniu abonamentu (o 5 zł). T-Mobile jednak zaznaczał w pismach, że klienci nie muszą nowych warunków przyjmować i że mogą zrezygnować z usług.

Jednak prezes UOKiK stwierdził, że firma naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, „zmieniając bezpodstawnie wysokość abonamentu. Zdaniem UOKiK treść zawartych z abonentami umów nie dawała podstaw do takiej zmiany, gdyż nie zawierały stosownej klauzuli modyfikacyjnej. W ten sposób operator wprowadził klientów w błąd” — pisał UOKiK w komunikacie.

W decyzji wydanej w końcu 2015 r. prezes UOKiK nałożył na T-Mobile karę w wysokości w 4,5 mln zł, jednocześnie nakazując wypłatę klientom rekompensaty w wysokości 65 zł.

Inne boje T-Mobile z UOKiK

1 lipca 2019 r. SOKiK wydał wyrok, w którym utrzymał decyzję prezesa UOKiK o karze 15 mln zł nałożoną na T-Mobile za pobieranie od klientów opłaty za dodatkowe usługi, bez uzyskania od nich zgody Na początku 2019 r. sąd apelacyjny prawomocnie orzekł, że T-Mobile wprowadzało klientów w błąd, aby naciągnąć ich na płatną loterię SMS-ową. Operator zapłacił karę wysokości 15,3 mln zł Wczesną wiosną 2017 r. sąd apelacyjny prawomocnie obniżył T-Mobile karę 123 mln zł (nałożoną przez prezesa UOKiK) do 1,2 mln zł za trwające 32 minuty utrudnianie kontroli urzędu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu