Tak to widzę Warto negocjować stawki

DI
opublikowano: 08-05-2009, 00:00

Marcin Kania

partner, dział powierzchni biurowych Colliers

By znaleźć oszczędności, warto się przyjrzeć kosztom najmu. Porównać stawkę z umowy z oferowaną obecnie w podobnym budynku. Najemcy, którzy niedawno podpisali umowę, mogą jedynie renegocjować warunki, ale te negocjacje nie będą tak skuteczne, jak w przypadku firm, których umowa kończy się za 12-30 miesięcy.

Warto również rozważyć, czy np. siedziba firmy musi się być w centrum. Jest grupa najemców, którzy mają biura w tym rejonie i mogą je przenieść np. na Mokotów. Kolejnym sposobem na oszczędności jest redukcja zajmowanej powierzchni. Chodzi o jej bardziej efektywne wykorzystanie. Czasem niewielka zmiana aranżacji, w dodatku zrobiona niedużym kosztem, pozwala na większą elastyczność i zmniejszenie zajmowanej powierzchni.

Sumując, należy zwrócić uwagę na trzy czynniki: stawkę czynszu, lokalizację i powierzchnię biura. Jeśli firma zajmuje powierzchnię w budynku, który nie spełnia jej oczekiwań, trzeba się zastanowić nad renegocjacją umowy lub przeniesieniem biura w inne miejsce — to drugie rozwiązanie daje szersze pole manewru, zarówno co do efektywnego wykorzystania nowej powierzchni, jak i stawki czynszu, która może być niższa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy