TARGI POZNAŃSKIE ZDOMINUJĄ HISZPANIE

Marlena Kaczmarek
opublikowano: 2000-05-18 00:00

TARGI POZNAŃSKIE ZDOMINUJĄ HISZPANIE

Ekspozycja „Hiszpania 2000“ to ponad 150 firm na powierzchni 4 tys. mkw.

TYLKO NOWOŚCI: Wystawcy w ramach „Hiszpanii 2000” zaprezentują swoje najnowsze rozwiązania m.in. w dziedzinie obrabiarek, części dla przemysłu motoryzacyjnego, wyposażenia elektrycznego, maszyn do budowy dróg oraz urządzeń dla energetyki i transportu — mówi Lourdes Carrion Pastor, koordynatorka MTP z ramienia ICEX. fot. MK

Na czerwcowych 72 MTP — Technologie Przemysłowe i Dobra Inwestycyjne ponad 150 hiszpańskich firm zajmie 4 tys. mkw. w siedmiu pawilonach targowych. Spośród tych wystawców 47 firm chce zainwestować w polski przemysł.

W tegorocznych 72 MTP — Technologie Przemysłowe i Dobra Inwestycyjne, które odbędą się w dniach 12-16 czerwca, łącznie udział weźmie 1800 firm z 30 krajów. Największa grupa narodowa — ponad 150 przedsiębiorstw, reprezentujących 22 gałęzie przemysłu, przyjedzie z Hiszpanii.

Największa ekspozycja

Agnieszka Malicka, kierownik zespołu przygotowującego TPiDI, powiedziała, że główna ekspozycja Hiszpanów mieścić się będzie w pawilonie nr 9 (prezentacja różnych sektorów branżowych) oraz nr 11 (promocja kraju). Oprócz tego Hiszpanie zaprezentują się w pięciu innych halach: nr 1 i 23A — obrabiarki, nr 2 — narzędzia, nr 23B — elektrotechnika oraz nr 25 — energetyka.

— Koszt wynajęcia 1 mkw. powierzchni wystawienniczej wynosi 95 USD, czyli około 427 zł. Sama tylko powierzchnia 4 tys. mkw. może kosztować Hiszpanię około 380 tys. USD (1,7 mln zł) — twierdzi Agnieszka Malicka.

Atrakcyjny rynek

Hiszpańscy przedsiębiorcy postrzegają Polskę jako korzystny rynek inwestycyjny. Dwanaście hiszpańskich firm posiada już w Polsce swoje fabryki, a kilkadziesiąt przygotowuje się do rozpoczęcia działalności gospodarczej w najbliższym czasie.

Zdaniem Lourdes Carrion Pastor, koordynatorki MTP z ICEX, ekspozycja ,,Hiszpania 2000” jest najpoważniejszą misją handlową przeprowadzaną w tym roku.

— Z drugiej strony nasz udział w poznańskich targach TPiDI, które należą do jednych z najważniejszych w tej branży w Europie, służyć ma też rozpowszechnianiu wizerunku Hiszpanii jako kraju, który jest bliski i dostępny dla Polaków. Kraju nie tylko turystycznego, ale i producenta zaawansowanych technologii — mówi Lourdes Carrion Pastor.

Udział Hiszpanii w tegorocznych MTP organizuje i współfinansuje Hiszpański Instytut Handlu Zagranicznego (ICEX), przy współpracy z Biurem Radcy Handlowego Ambasady Królestwa Hiszpanii w Polsce. Monika Krajewska z agencji PR Ink & Company powiedziała, że firmy, które zaprezentują się na czerwcowych MTP, otrzymują także dofinansowanie od hiszpańskiego sekretariatu stanu ds. handlu, turystyki oraz małych i średnich przedsiębiorstw, który prowadzi działania mające na celu wspieranie wymiany handlowej i inwestycji w Polsce.

Zadowalająca dynamika

W grudniu 1999 roku Hiszpania zajmowała 19 pozycję wśród inwestorów zagranicznych w Polsce. Z kolei Polska znalazła się na pierwszym miejscu przeznaczenia inwestycji hiszpańskich w Europie Środkowo-Wschodniej, po tym jak w 1998 roku wartość wymiany handlowej między obydwoma państwami wyniosła 1 mld 385 mln USD, czyli około 6 mld 232 mln zł.

Anna Mierzejewska z BRH Ambasady Hiszpanii w Warszawie stwierdziła, że dynamika wymiany handlowej między oboma krajami oceniana jest jako zadowalająca. W okresie 1993-99 roczny wzrost eksportu wynosił 28 proc.

— Polska wyprzedziła niektórych partnerów handlowych Hiszpanii z UE — np. Danię i Irlandię. Jest też zdecydowanie największym partnerem handlowym z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, mimo że Słowenia, Czechy i Węgry odnotowują lepsze wyniki finansowe. W obliczu takich wyników ekonomicznych nie dziwi wielkość tegorocznej ekspozycji Hiszpanii na poznańskich targach — twierdzi Anna Mierzejewska.