Technologia zawładnie miastami przyszłości

Przyjazne, bardziej komfortowe i bezpieczne — idea inteligentnych przestrzeni to jeden z dominujących trendów.

Wyobraźmy sobie, że w centrum miasta, w którym żyjemy, ktoś usiłuje podłożyć ładunek wybuchowy. Do akcji wkraczają służby bezpieczeństwa. Każda minuta jest na wagę złota. W takiej sytuacji liczy się sprawne zarządzanie akcją i koordynacja. Im szybciej zbierane i przekazywane są informacje, tym większe szanse na powodzenie podjętych działań.

MIASTO POD OCHRONĄ:
Zobacz więcej

MIASTO POD OCHRONĄ:

Centrum dowodzenia tworzone przez firmę Huawei wspólnie z partnerami biznesowymi zbiera w czasie rzeczywistym i przetwarza dane, które w praktyce mogą zwiększyć bezpieczeństwo w miastach. Może być wykorzystywane również w ochronie dużych wydarzeń, np. sportowych. [FOT. ARC]

W idei smart city z pomocą w takiej sytuacji przychodzą nowoczesne rozwiązania technologiczne, w tym zainstalowana w mieście sieć kamer i informatycznych systemów bezpieczeństwa, z których dane spływają do centrum zarządzania kryzysowego i są na bieżąco analizowane.

Takie rozwiązanie testuje i wdraża na świecie np. firma Huawei. Wykorzystuje do tego m.in. nowoczesne systemy łączności, pozwalające pracującym w terenie funkcjonariuszom na uzyskanie połączenia telefonicznego z koordynatorami, jak również przekazanie im w czasie rzeczywistym obrazu z miejsca, w którym w danej chwili się znajdują, co ułatwia podejmowanie kolejnych decyzji.

W przyszłości tego typu systemy będą mogły np. automatycznie wyszukać w mieście samochód o konkretnym numerze rejestracyjnym i wskazać trasę, po której się porusza. Ich precyzja będzie zależeć od rozwoju miejskiej infrastruktury technicznej.

W stałej łączności

Huawei rozwija również przewoźne systemy łączności dyspozytorskiej obsługujące komunikację wideo. W dużym uproszczeniu — firma aranżuje własną sieć, którą uaktywnia na wybranym obszarze. System wyposażony jest w obrotowe kamery i niewielkie, przenośne urządzenia nadawczo-odbiorcze (dźwięk i obraz między urządzeniami przekazywane są drogą radiową). Rozwiązanie może zostać zastosowane np. przez firmy ochroniarskie czy organizatorów festynów, festiwali, targów itp.

— System doczekał się już kilku dużych wdrożeń w Chinach. Korzysta z niego lokalna policja, jest stosowany przy obsłudze portu morskiego. W Kenii był wykorzystywany na potrzeby organizacji wizyty papieskiej. Na lotnisku w Dubaju przydaje się przy obsłudze pasażerów. W Polsce był na razie jedynie testowany, m.in. na lotnisku w Warszawie. Problemem krajowego rynku jest brak pasma częstotliwości przeznaczonego na tego typu systemy — zaznacza Weijing Wang, dyrektor sprzedaży dla sektora publicznego i transportowego w Huawei Enterprise Polska.

Ruch pod kontrolą

Perspektywy dla zaawansowanych systemów smart city są ogromne. Wiele zmienić może komercyjne wprowadzenie na rynek sieci 5G, która ułatwi działanie systemów internetu rzeczy i automatyczne przesyłanie danych między przedmiotami. Idea smart city wiąże się w końcu nie tylko z bezpieczeństwem.

— Istotnym wymiarem smart city jest mobilność ściśle związana z jakością życia, szczególnie w dużych miastach. A pod hasłem smart mobility kryje się nie tylko zapewnienie płynności ruchu pojazdów i pieszych — to również ilość oraz jakość naszych podróży. I nie chodzi wyłącznie o transport zrównoważony, ale także o systemy zarządzające ruchem ulicznym i miejscami parkingowymi — zaznacza Wojciech Przybylski, prezes Krakowskiego Parku Technologicznego, pod dachem którego niedawno uruchomiony został akcelerator KPT ScaleUp dla start-upów pracujących nad rozwiązaniami z obszaru smart city.

Z siecią czujników

Kolejna część układanki: inteligentne oświetlenie.

— Budowanie infrastruktury inteligentnego miasta warto zacząć np. od stworzenia kompleksowego systemu zarządzania oświetleniem ulicznym, będącego jednocześnie nośnikiem danych umożliwiających zbieranie i dystrybucję informacji, które potem pozostawiają pole do popisu nowym technologiom komunikacyjnym. Kolejnym krokiem jest stworzenie interaktywnej przestrzeni publicznej, w której odpowiednie zastosowania oświetlenia w połączeniu z nowoczesnymi technologiami stworzą przyjazne dla mieszkańców miejsca i aktywują lokalny biznes — twierdzi Bogdan Rogala, general manager w Philips Lighting CEE.

Dane wskazują, że już sama wymiana tradycyjnego oświetlenia miejskiego na LED pozwoli gminom zaoszczędzić do 70 proc. wydatków obecnie przeznaczanych na ten cel.

Zdaniem przedstawicieli Philips Lighting połączone wspólnym systemem czujniki pozwolą także na gromadzenie i analizowanie danych o natężeniu ruchu ulicznego, jakości powietrza czy dostępności miejsc parkingowych. W przyszłości mogłyby przysłużyć się również zwiększeniu bezpieczeństwa jazdy autonomicznych samochodów.

— Ideą, która nam przyświeca, jest dostarczenie rozwiązań spełniających jednocześnie kilka funkcji. W przypadku inteligentnego systemu zarządzania oświetleniem drogowym jest to sterowanie każdą pojedynczą lampą, aktualizacja oprogramowania, a także diagnozowanie i usuwanie problemów. Rozwiązania Huawei są otwarte, co naszym zdaniem powinno być cechą wszystkich tego typu systemów miejskich. Umożliwia to późniejszą ich integrację z aplikacjami i urządzeniami innych dostawców — zwraca uwagę Jarosław Czerniawski, dyrektor rozwoju biznesu w Huawei Enterprise.

Ale w Polsce samorządy stawiają dopiero pierwsze kroki w obszarze wdrażania inteligentnych rozwiązań. Naszym miastom jeszcze daleko do tego, aby były „smart”. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologia zawładnie miastami przyszłości