Czytasz dzięki

Tłum sięga po pieniądze

opublikowano: 07-05-2020, 22:00

Aż 12 spółek prowadzi obecnie kampanie crowdfundingu udziałowego. Idzie im różnie.

Dla niektórych spółek zbiórka udziałowa to początek drogi biznesowej, jednak jest kilka, które mają za sobą dłuższą historię. Czasem burzliwą, jak Wisła Kraków. W najnowszej akcji w klub zainwestowało do tej pory 7 tys. osób. W poprzedniej — 9 tys.

— Mamy wiele osób, które wpłacały najniższe kwoty, ale też takich inwestorów, którzy są powiązani ze środowiskiembiznesowym Wisły. Ci ludzie wspierali klub sponsorsko, udzielali pożyczek i to oni w dużej mierze wciąż są z klubem — mówi Jarosław Królewski, wiceprzewodniczący rady nadzorczej „Białej gwiazdy”.

Pierwsza emisja klubu przeszła do historii, bo inwestorzy objęli akcje w niecałe 24 godziny. Teraz zbiórka trwa już kilkadziesiąt dni, a do celu akcji wciąż pozostało ponad 2 mln zł.

— W drugiej emisji mamy zgromadzone już ponad 2,25 mln zł. Uważam, że przy obecnych problemach i niepewności to naprawdę dobry wynik. Łącznie z poprzednią emisją to 6,3 mln zł przy wycenie klubu powyżej 75 mln zł — dodaje Jarosław Królewski.

Ze zbiórką dobrze radzi sobie także spółka MC2 Innovations prowadzona przez Annę Streżyńską, byłą minister cyfryzacji. Jest to drugie podejście firmy do crowdfundingu. Do końca emisji pozostały 33 dni, a inwestorzy wpłacili prawie 1 mln zł. Główny produkt firmy to Carrotspot, czyli platforma HR. Spore zainteresowanie budzi też Śląska Grupa Kapitałowa. Chętnych na zyski z nieruchomości jest 383 inwestorów. Firma zebrała 847 tys. zł. W podobne tony, bo też w budownictwo, uderzają Nowe Technologie Budowlane, czyli producent bloczków z rdzeniem izolacyjnym.

Osoby, które kibicują ekologicznym rozwiązaniom, mogą spojrzeć na emisję spółki Pora na Pola. Firma na wirtualnym targu naturalnego jedzenia oferuje produkty prosto od rolników i producentów. Natomiast Benefitfood postawił na owocowe bazy do koktajli i drinków. Na razie inwestorzy podchodzą do pomysłu sceptycznie, bo z 1 mln zł firma pozyskała zaledwie 68 tys. zł. Do końca zbiórki pozostało 47 dni.

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Nadbałtycki producent zegarków — Balticus — zebrał natomiast 745 tys. zł z planowanych 2 mln zł.

— Zegarki to nie jest towar pierwszej potrzeby. Zbiórka idzie bardzo dobrze. Pewnie gdyby nie obecna sytuacja, można by się spodziewać, że licznik byłby zamykany. Obecne 745 tys. zł to jest dobry wynik — uważa Bartosz Knop, prezes Balticusa.

Działająca w branży e-commerce spółka Akardo pozytywnie ocenia swoją zbiórkę. Z planowanego 1 mln zł dotychczas pozyskała 368 tys.

— Wpływ nastrojów w związku z pandemią odnotowaliśmy na początku kampanii. W tamtym czasie kilkunastu inwestorów zainteresowanych naszą spółką wyraziło pewne obawy, jednak ostatecznie część z nich zapisała się na akcje. Nasz biznes jest oparty na e-commerce oraz rzemiośle, które w obecnym, mniej stabilnym środowisku radzą sobie dobrze — mówi Adam Kubarski, prezes zarządu Akardo.

Kolejne spółki, które liczą na crowdfunding, to Washplanet, sieć restauracji Setka, operator telekomunikacyjny dla dzieci Heroo i producent gier Mousetrap Games.

— Pandemia z pewnością skłoniła wielu inwestorów do większej ostrożności w lokowaniu pieniędzy. Nasza zbiórka pomimo dobrej sytuacji branży gamingowej w Polsce i na świecie idzie wolniej, niż się spodziewaliśmy. Niemniej pierwszy szok związany z lockdownem minął tuż po Wielkanocy. Od tamtej pory zauważamy dużo większą otwartość inwestorów — mówi Edward Mężyk, prezes Mousetrap Games.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Szymon Maj

Polecane