Nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej skłania samorządowców do snucia ambitnych planów rozwoju gmin. Władze Torunia zakładają inwestycje w ekologiczną komunikację miejską, a konkretnie w sieć tramwajową. Chcą na to przeznaczyć nawet miliard złotych, ale zakres inwestycji uzależniają od wielkość pozyskanej sumy pieniędzy. Plany zakładają powstanie około 9 km torowisk, modernizację tras tej samej długości i zakup nawet 25 nowych tramwajów. Założenia magistratu obejmują powstanie co najmniej dwóch nowych tras tramwajowych.
Jedna ma pobiec na północ od powstającego osiedla mieszkaniowego Jar. Długość tej linii ma wynieść około 6 km. Druga nowa trasa ma połączyć istniejące linie tramwajowe we wschodniej części miasta w obrębie dzielnicy Rubinkowo. Zależnie od przyjętego do realizacji wariantu może liczyć od około 1,5 do około 3 km. Koncepcje przebiegu tej linii ma być poddana konsultacjom społecznym.
Liczba nowych tramwajów, które kupi miasto, będzie zależała od wyników analiz, które określą realne zapotrzebowanie na tabor dla rozbudowanej sieci tramwajowej. Wstępne założenia mówią o zakupie od 10 w wariancie podstawowym do nawet 25 pojazdów. Poza tym w planach jest również zakup nowoczesnego taboru technicznego do obsługi linii tramwajowych, w tym tzw. wozu wieżowego do obsługi sieci trakcyjnej, wozu służącego do utrzymania systemów odwodnienia torowisk i wozu technicznego do obsługi infrastruktury torowej.
Miasto planuje również budowę nowej zajezdni dla tramwajów. Ponadto w ramach budowy nowych linii tramwajowych planuje się dalszą rozbudowę systemu informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego na nowych przystankach tramwajowych. Toruń planuje także zakup autobusów z ekologicznym źródłem zasilania. Może to być nawet do 70 pojazdów.