Polisa ubezpieczeniowa to skomplikowany produkt, którego warunki za każdym razem są indywidulanie uzgadniane z klientem. Z tego powodu często oferta o tej samej nazwie może zaspokoić potrzeby zarówno osoby średnio zamożnej, jak i klienta gotowego płacić bardzo wysoką składkę.
W ofertach towarzystw ubezpieczeniowych rzadko można znaleźć produkty przygotowane specjalnie z myślą o najbogatszych klientach. Wynika to ze specyfiki produktu, jakim jest polisa ubezpieczeniowa. Niezależnie, czy chodzi o ubezpieczenie majątkowe czy na życie — warunki umowy ustalane są z klientem w drodze indywidualnego wywiadu i sondowania potrzeb oraz możliwości finansowych. Dotyczy to nawet najprostszego ubezpieczenia autocasco samochodu, gdzie polisa luksusowego auta automatycznie będzie luksusowa, ponieważ towarzystwo bierze na siebie ryzyko utraty kosztownego pojazdu.
To samo dotyczy polisy na życie. Kupując ten sam produkt można zdecydować się na niewielką ochronę (niska suma ubezpieczenia), zrezygnować z umów dodatkowych i wówczas składka będzie niska, ale usługa standardowa. Jeżeli jednak klient kupujący ten sam produkt wybierze wysoką sumę ubezpieczenia i skorzysta z szeregu opcji (np. zdrowotnych i szpitalnych), wówczas jego ubezpieczenie będzie luksusowe. I odpowiednio drogie.
Firmy ubezpieczeniowe zdają sobie oczywiście sprawę, że płacący więcej klienci pragną się wyróżniać i być szczególnie traktowani. Z tego powodu starają się wydzielać do ich obsługi najlepszych agentów (często zajmują się tym tzw. unit managerowie) i dzielą produkty na warianty w zależności od zakresu oferowanej ochrony i co za tym idzie ceny.
Na przykład BTUiR Heros podzielił jakościowo niemal wszystkie swoje produkty na trzy podgrupy: wariant podstawowy, wariant standardowy i luksusowy. Dotyczy to polis autocasco, następstw nieszczęśliwych wypadków, mieszkaniowych oraz turystycznych. W przypadku standardowej polisy autocasco ochroną objęte są tylko szkody powstałe w trakcie ruchu pojazdu i to zaledwie na terenie kraju, podczas gdy luksusowe autocasco zapewnia ochronę samochodu we wszystkich państwach systemu zielonej karty, a auto ubezpieczone jest także na wypadek kradzieży, powodzi, szkód w czasie postoju. Ubezpieczone są także rzeczy pozostawione w pojeździe, wówczas towarzystwo pokrywa koszty korzystania z pojazdu zastępczego w czasie naprawy.
W podobny sposób postępuje wiele spółek, wydzielając zwykle wariant podstawowy i rozszerzony danego typu ubezpieczenia.
Zdarza się także, że towarzystwa wydzielają produkty przeznaczone zwłaszcza dla zamożnych klientów. Na takie rozróżnienie zdecydowała się grupa Commercial Union (CU). Majątkowe CU wydzieliło w ofercie mieszkaniowej polisę Locum Apartament. Według towarzystwa, jest ona przeznaczona w szczególności dla osoby „posiadającej tytuł własności do zajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego i odczuwającej potrzebę zabezpieczenia swojego majątku w szerokim zakresie”. W odróżnieniu od standardowej polisy mieszkaniowej zapewnia ona możliwość zawarcia ubezpieczenia według wartości rzeczywistej lub odtworzeniowej, sumy ubezpieczenia ustalane są indywidualnie i odrębnie na poszczególne ryzyka.
Specjalną luksusową ofertę posiada również życiowe CU. Ubezpieczenie emerytalne Bonus VIP stworzone zostało z myślą o osobach, których wynagrodzenie przynajmniej 2,5-krotnie przewyższa średnią krajową. Aby stać się posiadaczem takiej polisy, trzeba jednorazowo wpłacić co najmniej 25 tys. zł. W zamian towarzystwo oferuje korzystne warunki oszczędzania, zapewniając alokację składki na poziomie 99,5 proc.
W tym roku dwie spółki wprowadziły na rynek specjalne ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków na wysokie sumy. W przypadku produktu Heros VIP suma ubezpieczenia mieści się w przedziale 50-100 tys. zł, a w oferowanym przez Ergo Hestię Forteo może się wahać od 100 do 400 tys. zł.
Część towarzystw z założenia kieruje swą ofertę do zamożniejszych, czy jak firmy chętniej mówią, bardziej wymagających klientów. Z dużych towarzystw taką grupę docelową wybrała Ergo Hestia, a w nieco mniejszym stopniu dotyczy to Warty i ING Nationale-Nederlanden. Dbając o swój image, grupa Hestia stworzyła nawet specjalną spółkę — Moje Towarzystwo Ubezpieczeniowe — która ma zająć się obsługą klientów o niższych dochodach, oferując im wystandaryzowane i przez to tańsze produkty. Na drugim biegunie spółka eksponuje w swej ofercie pakiety: majątkowy Hestia 7 i majątkowo-życiowy Hestia 7 Plus, które ze względu na zakres oferowanej ochrony przeznaczone są z pewnością dla osób zamożniejszych.
Na wydzielenie dwóch linii biznesowych zdecydowała się też rodząca się Compensa TUnŻ. Produkty z muzycznej serii (m.in. Bolero, Sonatina), sygnowane marką Vienna Life, mają być przeznaczone dla klientów zamożniejszych.