Tradycyjne sklepy wciąż na prowadzeniu

opublikowano: 13-12-2018, 22:00

Polacy zostawią 44 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty w e-commerce. Inspirują ich blogerzy i media społecznościowe.

W badaniu firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2018” wzięli udział respondenci z 10 europejskich krajów, w tym z Polski. Pytania dotyczyły nie tylko świątecznych budżetów, ale również zakupów przedświątecznych robionych w sieci. Najpopularniejszym miejscem robienia przedświątecznych wciąż zakupów są sklepy stacjonarne, z których skorzysta prawie 60 proc. Polaków.

To jednak, obok Wielkiej Brytanii, najsłabszy wynik w Europie. W tym roku na prezenty Polacy planują przeznaczyć około 532 zł, z czego 236 zł (55 euro) wydadzą w internecie. Wyprzedają nas Brytyjczycy i Niemcy, za nami są Holendrzy.

— Wciąż większość, bo 58 proc. respondentów, deklaruje, że świąteczne prezenty kupi w tradycyjnych sklepach. To jednak dość mało, biorąc pod uwagę średnią europejską: 70 proc. — mówi Wojciech Górniak, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich w Deloitte.

Z roku na rok Polacy dostrzegają coraz więcej zalet kupowania w sieci. Aż 82 proc. respondentów najbardziej ceni sobie to, że może zrobić zakupy w dogodnym dla siebie czasie. Internet to także baza opinii innych ludzi o produktach, co docenia aż trzy czwarte kupujących w sieci. Prawie tyle samo badanych deklaruje, że kupuje w internecie ze względu na wygodę wynikającą z dostawy zakupów prosto do domu.

Pomysłów na prezenty szuka w internecie aż połowa badanych. Po Włoszech jest to trzeci najwyższy wynik w ankietowanych krajach. Polacy najchętniej korzystają z internetu, poszukując pomysłów na prezenty do domu (63,2 proc.) i mobilną elektronikę (59,9 proc.), m.in. urządzenia pomagające mierzyć aktywność (activity tracker) i zegarki (smartwatch). Nieco ponad jedna czwarta przy okazji kupowania prezentów pyta o opinię rodzinę i znajomych. Polacy nie są jednak praktyczni przy kupowaniu prezentów. Tylko nieco ponad jedna czwarta kupuje takie podarunki, o które została poproszona. Dla porównania — robi tak prawie połowa mieszkańców Austrii.

Najbardziej zaskakuje, że Polacy najchętniej ze wszystkich pytanych inspirują się forami i blogami w sprawie tego, co podarować bliskim. Pomysłów na podarunki szuka za ich pośrednictwem aż 24 proc. zapytanych Polaków. To najwyższy wynik w Europie. Wyniki tegorocznego badania Deloitte pokazują, że na internetowym rynku wciąż dużo do zrobienia mają sprzedawcy żywności. Ankietowani deklarują, że tylko 11 proc. budżetu przeznaczonego na jedzenie świąteczne wydadzą w sieci. W tradycyjny sposób wolą też kupować kosmetyki i perfumy. Stacjonarne sklepy wygrywają przede wszystkim możliwością natychmiastowego otrzymania zakupionych rzeczy (81 proc.) oraz bezpośrednim kontaktem ze sprzedawcą i możliwością uzyskaniem od niego fachowej porady (79 proc.). Dla 76 proc. respondentów ważna jest ochrona ich danych osobowych, którą gwarantuje tradycyjna forma zakupów, a dla kolejnych 71 proc. — bezpieczeństwo płatności. Potwierdza to najczęściej deklarowana forma płatności w stacjonarnych sklepach, aż 57 proc. badanych za zakupy zapłaci gotówką. Na użycie karty kredytowej zdecyduje się nieco ponad jedna trzecia respondentów.

Badanie online przeprowadzono między 27 września a 22 października 2018 r., wśród prawie 9,2 tys. respondentów w wieku od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z 10 krajów europejskich (Austria, Belgia, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane