Transbud: branżowy holding

Krzysztof Maciejewski
opublikowano: 1999-05-24 00:00

Transbud: branżowy holding

Nowohucki Transbud, spółka z portfela NFI Progress, tworzy grupę kapitałową skupiającą firmy z branży. Nie jest także wykluczone wejście inwestora strategicznego.

Transbud z Nowej Huty podniósł na początku roku kapitał akcyjny z 1,46 mln zł do 2,96 mln zł. Operacja odbyła się w drodze emisji akcji serii B. W jej wyniku Transbud uzyska ponadto 6 mln zł na tegoroczne inwestycje, na które przeznaczy łącznie ponad 9 mln zł. Teraz spółkę czekają zmiany w statucie, jeżeli 29 maja pomysł zyska aprobatę akcjonariuszy na WZA.

Transbud zamierza zakupić nowe środki transportu i zmodernizować zaplecze techniczne, aby utrzymać pozycję na rozdrobnionym rynku. Udział jego największych konkurentów — zarówno na rynku przewozów lokalnych (Mega Trans, Transbud Kraków), jak i międzynarodowych (Sped Car, Equus) — jest zbliżony. Któraś z wymienionych firm może wejść do tworzonej wokół nowohuckiego Transbudu grupy. To, że podobne konsorcjum powstanie jeszcze w tym roku, zapowiadał wielokrotnie Grzegorz Pielak, pełniący obowiązki prezesa NFI Progress.

Początki Transbudu sięgają 1949 roku. Przedsiębiorstwo uczestniczyło w wielkich budowach, m.in. Huty im. Lenina (obecnie HTS), Huty Katowice i zbiornika retencyjnego w Dobczycach. Na terenie byłego ZSRR Transbud współpracował m.in. przy budowie gazociągów i elektrowni atomowej w Smoleńsku.

Po wprowadzeniu zasad gospodarki rynkowej i wejściu do portfela NFI Progress Transbud rozpoczął restrukturyzację oraz rozszerzył profil działalności. Postawił na branżę transportowo-sprzętową i szeroko rozumiany serwis pojazdów samochodowych. Na znaczeniu straciła nieco specjalizacja budowlana. Od 1995 roku firma przeznaczyła na inwestycje około 15 mln zł.